19 січня 2019 • № 3 (1539)
Rss  

Як захистити свої права у супермаркеті

Час іде, а з ним великих магазинів стає дедалі більше.

У супермаркетах усі товари розставлені у безпосередній близькості до покупців, іноді так розставлені,що боязко пройти поряд із тією чи іншою поличкою або стендом, щоб їх не зачепити. Та якщо вже так трапилося, що ви щось випадково розбили, то не поспішайте відшкодовувати збитків, адже на вашому боці – закон.

Про це розповідає головний спеціаліст Інспекції з питань захисту прав споживачів у Полтавській області Оксана Бічуріна.

– Не здавайтеся під тиском охорони або адміністрації магазину, які запевнятимуть, що ви «змушені відшкодувати збитки», – говорить Оксана Бічуріна. – Не соромлячись, потрібно заявити охороні чи адміністрації магазину, що в «Цивільному кодексі України» говориться, що «ризик випадкової загибелі чи пошкодження речі несе її власник». Тобто, до моменту здійснення покупки власником речі є продавець. Виходячи з цього, ви не зобов'язані за неї платити. Про це сказано в статтях 323, 668 і 1166 ЦКУ.

Вимагайте від адміністрації супермаркету надати докази того, що ви навмисно спричинили шкоду певному товару. Це можуть бути відеозаписи з камер спостереження, показання свідків. Якщо пошкоджений вами товар зберігався в неналежних умовах (на полицях, не захищених спеціальним бортиком, у проходах між рядами і т.д.), укажіть на цей факт – це піде вам на користь.

Пригадайте адміністрації магазину, що в Законі України «Про захист прав споживачів» у другому пункті сімнадцятої статті сказано, що «Продавець (виконавець) зобов'язаний всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції. Забороняється примушувати споживача купувати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту». Розбитий товар не є вашим вибором, і це факт.

Якщо наведені вами аргументи не пригасили гніву охоронців магазину, поясніть, що відмовляєтеся платити штраф на місці (може, ви не розраховували на додаткові витрати, у вас із собою немає грошей). Скажіть, що такі виплати здійснюються виключно через суд, але і це відбувається лише в тому випадку, якщо буде доведена ваша безпосередня причетність до пошкодження товару. Якщо адміністрація все ще наполягає на тому, щоб ви заплатили за пошкоджений товар, вимагайте складання акта про інцидент. До цього акта будуть записані й показання свідків, і ваші, й адміністрації. Поясніть, що тільки на підставі цього акта і лише через суд будете оплачувати штраф. Знову ж таки – лише за підтвердження вашої провини.

Якщо адміністрація продовжує на вас тиснути (завела до кімнати охорони, відмовляється випускати з приміщення супермаркету, вимагає залишити свої документи), слід згадати про пункти 1,4 і 5 статті 19 Закону України «Про захист прав споживачів», у яких йдеться про заборону нечесної підприємницької практики й агресивної діяльності. Відповідно до закону охорона супермаркету не має права затримувати вас, обмежувати вашу свободу. Поясніть, що це вже їм загрожує судовими розглядами.

Навряд чи охорона або адміністрація ітимуть проти закону, але якщо ситуація буде занадто складна, то потрібно звернутися до місцевого управління з питань захисту прав споживачів.

Крім того, бувають випадки, коли потрібно випробувати товар перед його купівлею. Наприклад, дезодорант. Якщо ви випробували його у магазині, а до вас підійшов охоронець і змушує придбати цей товар, то сміливо відмовляйтеся. Пункт 4 статті 17 Закону України «Про захист прав споживачів» повідомляє про те, що «Споживач має право на перевірку якості, безпеки, комплектності, міри, ваги та ціни продукції, що придбавається». І як уже було сказано вище, у пункті 2 тієї ж статті говориться, що «забороняється примушувати споживача придбавати продукцію неналежної якості або непотрібного йому асортименту».

Тому будьте обачні й ніколи не нехтуйте своїми правами. Знання закону може допомогти вам не потрапити у неприємну ситуацію, адже закон спрямований на захист ваших прав.
Володимир Оніщенко, 31.10.2012, 14:281935
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<грудень