25 серпня 2019 • № 34 (1570)
Rss  

Коли старішають… ліфти

Про стан справ у полтавському ліфтовому господарстві нещодавно інформував начальник Держгірпромнагляду у Полтавській області Сергій Щербак. Серед іншого він оприлюднив інформацію про те, що торік у Полтаві проведено 22 експертних обстеження, а нині мають перевірити 201 ліфт.

Через відсутність обстеження вже зупинили 16 ліфтів, а всього за минулий рік експерти Держгірпромнагляду заборонили використання 64 підйомників. Щоб провести перевірку всієї техніки, необхідно понад 600 тисяч гривень. Частину цих грошей уже виділили – експертизи ліфтів тривають.

Підйомникам, які щодня долають десятки кілометрів між поверхами полтавських будинків, нині працювати важко. Велике навантаження, тривала відсутність капітальних ремонтів і модернізації, а ще й вандали… Що чекає на полтавські ліфти і чого чекати від них полтавцям, журналісти «ПВ» запитали у міського голови Полтави Олександра Мамая.

– Скільки полтавських ліфтів зможуть пройти перевірку успішно?
– Нам у спадок із попередніх часів дісталося безліч застарілої техніки. Ми з вами добре розуміємо, що багато підйомників відслужили свій термін і потребують ремонту й модернізації. Міська влада працює над вирішенням цієї проблеми і в плані фінансування та організації роботи, адже очевидною стала необхідність великих капіталовкладень. Для мене як міського голови це одне з першочергових завдань.

За ліфтами постійно доглядають експерти КП «Ремліфт». Якщо стан техніки викликає сумніви, ліфт зупиняють. Сьогодні, наприклад, «Ремліфт» зупинив підйомники на вулицях Станіславського, 4-А, та Колективній, 6. Причина – протікання даху в машинному відділенні. Навіть якщо вода з даху, хоча б теоретично, може потрапити до електрообладнання, а звідти до кабіни, техніку відразу зупинять. Але серед діючих підйомників нині для життя і здоров'я людей безпечними є 99% ліфтового парку. Тобто люди, навіть у разі екстреної зупинки, не повинні постраждати.

Щодо кількості перевірених ліфтів, то за приблизними підрахунками 30-40% їх продовжать термін служби ще приблизно на три-чотири роки. А от решті 50-60% підйомників для додаткових трьох років служби доведеться зробити поточні ремонти на суму від 5 до 15 тисяч гривень.

Але, щоб розв'язати проблему, поточних ремонтів недостатньо – потрібна модернізація, а це вже зовсім інші суми. За оптимістичним прогнозом, модернізація одного ліфта обійдеться у 80 – 140 тисяч гривень.

– Полтавським ліфтам сьогодні «несолодко». Що плануєте зробити, аби виправити ситуацію?
– Проблема застарілості ліфтового господарства актуальна для всієї України. Особливо нині, коли масово закінчується термін служби підйомників, які встановлювали в новобудовах 80-х років. Порівняно з іншими містами у Полтаві ситуація не найгірша – термін роботи без експертизи завершується лише в половини ліфтів. Незабаром до них додадуться «молодші» підйомники. Нових ліфтів у комунальній власності міста лише близько десяти.

Для того, щоб розв'язати «ліфтову проблему», необхідний дієвий проект модернізації ліфтового господарства міста. У Полтаві є такий проект, але втілити його за допомогою лише міського бюджету не вдається – потрібна допомога з боку держави.

Полтавський проект модернізації ліфтів прийнято ще 2007 року. Згідно з ним готувалися проекти змін, але, на жаль, попередня міська влада його не реалізувала. І, як приклад, того ж 2007 року розроблявся спеціалістами КП «Ремліфт» і пілотний проект реформування ліфтового господарства. За ним на модернізацію і капітальний ремонт більшої частини ліфтів потрібно було витратити чотири роки і 14 млн гривень. Сьогодні цифри, звісно, вже інші й набагато більші.

Нині місто виділяє на ремонти та підтримання ліфтового господарства 1 млн гривень на рік і додатково покриває витрати, які виходять за межі цієї суми. Торік, наприклад, було освоєно 1 млн 400 тис. гривень.

Ще один варіант розв'язання проблеми – поступове підведення тарифів до економічно обґрунтованих значень.

Якби сьогодні тариф за використання ліфта був на рівні 32-34 копійки за квадратний метр помешкання, з міського бюджету не довелося б брати додаткових грошей. Це не кажучи вже про тариф у 60 копійок, за яким можливим було оновлення парку техніки. Але другий випадок нині навряд чи можливий – більшість людей просто не зможе сплачувати за ним.

– Тема, яка хвилює мешканців багатоповерхівок не менше за стан самого ліфта, – зв'язок із диспетчером.
– Із ним нині справді існує проблема, адже перші системи зв'язку були розроблені понад 30 років тому. Служили б вони і досі, якби їм не вкоротили віку. Колись абсолютна більшість ліфтів була диспетчеризована, але кабелі, через які відбувався зв'язок, розікрали вандали. Зламали й багато техніки в кабінах. Тож до фінансових проблем у ліфтовому господарстві додається ще й людський фактор.

Обладнати ліфти новими системами – справа недешева: диспетчеризація одного коштуватиме від 2500 до 5000 гривень. А систем нині багато: є такі, що працюють через інтернет або через мережі мобільного зв'язку. Профільні підприємства сьогодні отримують безліч пропозицій від виробників таких систем. У масштабах міста на неї потрібно буде витратити близько чотирьох мільйонів гривень.

Нині житлово-комунальний фонд міста перебуває в непростому стані. Як міський голова і взагалі як полтавець я робитиму все можливе для того, щоб ліфти міста працювали якнайкраще. Міська влада шукає кошти на модернізацію самих ліфтів та обладнання їх засобами зв'язку. Я звертаюся до полтавців із проханням: ставтеся акуратніше до техніки, якою щодня користуєтесь. Адже ліфти особливо важливі для стареньких, матерів із маленькими дітьми та інвалідів.
Сергій Лещенко, 07.02.2013, 15:18998
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<липень