27 березня 2019 • № 12 (1548)
Rss  

Податкова реформа-2015: взаємодія новацій і наполегливої роботи

Закон України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» – це, по суті, нова податкова реформа. І в період податкових змін дуже важливо користуватися достовірною інформацією, яку суб'єкти господарської діяльності та громадяни чекають саме від податківців. Перші коментарі та роз’яснення по законодавчих нововведеннях надає начальник Державної податкової інспекції у м. Полтаві Богдан Лизун.

– Богдане Павловичу, тож які нововведення з’явилися в Податковому кодексі та яка основна мета таких глобальних податкових змін?
– Основна мета змін, внесених до Податкового кодексу законом України від 28.12.2014 р. №71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи», – це підвищення ефективності використання ресурсів економіки та поліпшення умов ведення бізнесу. Податкову реформу було представлено на розсуд бізнес-середовища й громадськості кілька місяців тому, і ось після спільного обговорення та доопрацювання ми отримали законодавчий документ. Ключові нововведення закону:

– скорочено кількість податків з 22 до 9;
– реформовано порядок обліку податку на прибуток підприємств;
– удосконалено податковий конт-роль за трансфертним ціноутворенням;
– запроваджено систему електронного адміністрування ПДВ;
– оптимізовано групи платників єдиного податку;
– запроваджено акцизний податок з реалізації через роздрібну торговельну мережу алкогольних напоїв, тютюнових виробів і палива.

Законом також внесено зміни в порядок оподаткування доходів громадян податком на доходи фізичних осіб, військовим збором, змінено оподаткування нерухомого майна та впроваджено транспортний податок.

– Зупинімося детальніше на нововведеннях, що чекають пересічних громадян щодо податку на доходи фізичних осіб, його нарахування та сплати.
– Відповідно до Податкового кодексу платниками податку на доходи фізичних осіб вважаються особи, які отримують доходи з джерел походження в Україні чи іноземні доходи.
Згідно з положеннями закону №71-VIII у разі, якщо база оподаткування для місячного оподатковуваного доходу не перевищує десятикратний розмір мінімальної заробітної плати (сьогодні це 12180 грн), то ставка податку на доходи, як і раніше, становить 15% бази оподаткування. Якщо ж база оподаткування в календарному місяці перевищує десятикратний розмір мінімальної зарплати, то до суми такого перевищення замість традиційних 17% застосовується ставка 20%.

Відтепер відповідно до закону №71-VIII усі суми виграшів у лотерею, зокрема й від участі в державній лотереї, стають об’єктами оподаткування податком на доходи фізичних осіб за ставкою 15%. Раніше виграші та призи в держлотерею в межах 50 мінімальних заробітних плат не обкладалися податком на доходи.

Ставка податку в розмірі 30% застосовується до доходів, що нараховуються податковим агентом у вигляді виграшів чи призів, крім виграшів та призів у лотерею. Винятком стають грошові виграші у спортивних змаганнях, вони оподатковуються за ставкою 15% (крім винагород спортсменам – чемпіонам України, призерам спортивних змагань міжнародного рівня, зокрема спортсменам-інвалідам, визначених у статті 165 Податкового кодексу України, – такі виплати не включаються до оподатковуваного доходу).

– Із серпня минулого року податком на доходи фізичних осіб оподатковуються проценти, нараховані на поточні чи депозитні вклади громадян. Чи змінилось щось в оподаткуванні таких доходів у цьому році?
– Так. З 1 січня 2015 року ставку податку для оподаткування доходів у вигляді процентів за поточними чи депозитними рахунками збільшено з 15% до 20%.

Нараховують та перераховують податок до бюджету податкові агенти, тобто особи, які нараховують такий дохід. Усі фінустанови, серед яких банки та кредитні спілки, при нарахуванні процентів виконують роль податкових агентів.

Також законом №71-VIII продовжено дію військового збору до набрання чинності рішення Верховної Ради України про завершення реформи Збройних сил України та уточнено перелік доходів, які є об’єктом оподаткування військовим збором. Починаючи з 1 січня 2015 року збір утримується з тих же доходів, з яких утримується податок на доходи фізичних осіб, зокрема це стосується і доходів у вигляді процентів, нарахованих на суму вкладу. Тож і з початку року податкові агенти з усієї суми нарахованих процентів на поточний чи депозитний вклад повинні відрахувати до бюджету 1,5% військового збору.

– Також уперше у 2014 році почали оподатковуватися пенсії громадян, розмір яких перевищував десять тисяч гривень. Чи залишилася ця норма незмінною на сьогодні?
– Відповідно до закону №71-VIII з 1 січня 2015 року податком на доходи за ставкою 15% обкладатимуться суми пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримуваних платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, якщо їх розмір перевищує три розміри мінімальної заробітної плати (у розрахунку на місяць), установленої на 1 січня звітного податкового року. У 2015 році ця межа становить 3654 грн (1218 грн х 3). Оподатковуватися буде не вся пенсія, а лише сума, яка перевищує 3654 грн. Наприклад, якщо пенсія становить 4000 грн, то 3654 грн не оподатковується, а решта суми (346 грн) оподатковується за ставкою 15%.

Якщо сума нарахування понад 12180 грн (мінімальна заробітна плата 1218 грн х 10), ставка податку становитиме 15% та 20%.

Наприклад, якщо пенсія складає 13000 грн, сума податку на доходи фізичних осіб становить 1401,9 грн (13000 грн – 3654 грн = 9346 грн х 15%).

Пенсію нараховано 18000 грн, сума податку на доходи фізичних осіб складає 2260,2 грн (18000 грн – 3654 грн = 14346 грн; 14346 грн – 12180 грн = 2166 х 20% = 433,20 грн; 12180 грн х 15% = 1827 грн).

– Про продовження справляння військового збору ви вже зазначили, але відомо, що розширилась і база цього збору. Тож із яких саме доходів слід утримувати військовий збір з січня 2015 року?
– Так, відповідно знову ж таки до закону №71-VIII з початку 2015 року об'єктом оподаткування військовим збором є доходи громадян, визначені ст.163 Податкового кодексу. Детальніше це:

– заробітна плата та лікарняні;
– будь-які виплати за цивільно-правовими договорами, у тому числі виплати за договорами:
* підряду;
* надання послуг;
* купівлі-продажу рухомого та нерухомого майна;
* оренди;
* авторськими договорами;
– дивіденди;
– проценти;
– додаткові блага;
– благодійна допомога (яка підлягає обкладенню податком на доходи);
– іноземні доходи;
– спадщина та подарунки (якщо такий дохід включено до бази оподаткування податком на доходи, у т.ч. за ставкою 0%);
– інвестиційний прибуток.

– Богдане Павловичу, а як змінилося оподаткування нерухомого майна громадян та транспортних засобів?
– Розпочну з того, що податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, трансформувався у податок на майно, який складатиметься з податку на нерухоме майно, транспортного податку і плати за землю.

Що стосується податку на нерухоме майно, то законом розширено базу оподаткування цим податком. Відтепер оподатковується як житлова, так і нежитлова нерухомість.

Об'єктами житлової нерухомості відповідно до ст.14 Податкового кодексу слід вважати будівлі, віднесені згідно із законодавством до житлового фонду, дачні та садові будинки.

Будівлі, віднесені до житлового фонду, поділяються на такі типи:
– житловий будинок;
– прибудова до житлового будинку;
– квартира;
– котедж;
– кімнати у багатосімейних (комунальних) квартирах;
– садовий будинок;
– дачний будинок.

До нежитлової нерухомості належать:
– будівлі готельні;
– будівлі офісні;
– будівлі торговельні;
– гаражі;
– будівлі промислові та склади;
– будівлі для публічних виступів;
– господарські (присадибні) будівлі;
– будівлі допоміжні (нежитлові), приміщення, до яких належать сараї, хліви, літні кухні, майстерні, вбиральні, погреби, навіси, котельні, бойлерні, трансформаторні підстанції тощо.

Базою оподаткування є загальна площа об'єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.

Що стосується пільг, то переглянуто розміри житлової нерухомості, до якої застосовуватимуться пільги. Так, база оподаткування об'єкта/об 'єктів житлової нерухомості, в тому числі їх часток, що перебувають у власності фізичної особи – платника податку, зменшується:

– для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 60 м кв.;
– для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 120 м кв.;

– для різних типів об'єктів житлової нерухомості, у тому числі їх часток – на 180 м. кв.

Водночас чинні положення Податкового кодексу доповнено нормою, згідно з якою сільські, селищні, міські ради можуть збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування. При цьому заборонено встановлювати індивідуальні пільгові ставки.

Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, установлюються за рішенням сільської, селищної або міської ради в залежності від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 2% розміру мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 м кв. бази оподаткування (на сьогодні це 24 грн 36 коп.). У 2015 році ставка податку для об'єктів нежитлової нерухомості не може перевищувати 1% розміру такої мінімальної заробітної плати за 1 м кв. (це 12 грн 18 коп.).

Звертаю увагу, що для обрахування сум податку на нерухомість для громадян відповідні зміни будуть враховуватися лише починаючи з наступного року. Адже в цьому році громадяни сплачують податок на нерухомість за базовий 2014 рік у такому порядку:

– у період з 1 січня по 31 березня 2014 р. – з житлової площі;
– з 1 квітня по 31 грудня 2014 р. – із загальної площі об'єктів житлової нерухомості.

База оподаткування зменшується:

– для квартири/квартир незалежно від їх кількості – на 120 м кв.;
– для житлового будинку/будинків незалежно від їх кількості – на 250 м кв.;
– для різних типів об'єктів житлової нерухомості, у тому числі їх часток – на 370 м кв.

Наприклад: у громадянина у власності перебуває квартира, житлова площа якої 125 м кв., а загальна 160 м кв. Пільга зі сплати податку у 2014 році становить 120 м кв. Ставка податку складає 1% від мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2014 року, тобто 12,18 грн за 1 м кв.

І квартал (125 м кв. – 120 м кв) х 12,18 грн : 12 міс. х 3 міс. = 15,23 грн.
ІІ-ІV квартали (160 м кв. – 120 м кв) х 12,18 грн. : 12 міс. х 9 міс. = 365,4 грн.
Загальна сума податку за 2014 рік становить 380,63 грн (15,23 грн + 365,4 грн).

– Богдане Павловичу, щодо транспортних засобів. Що чекати громадянам-власникам автомобілів у цьому році?
– Законодавчими нововведеннями новий транспортний податок віднесено до місцевих податків. Платниками цього податку стануть громадяни та юридичні особи, у тому числі іноземці, які мають зареєстровані в Україні власні легкові автомобілі, що використовувалися до п’яти років і мають об'єм циліндрів двигуна понад три тисячі куб. см.

Ставка податку складає 25 тисяч гривень на календарний рік за кожен легковий автомобіль, що підпадає під указані параметри.

Податкова інспекція до 1 липня надішле власникам (громадянам) таких автомобілів податкове повідомлення – рішення, у якому буде зазначена сума податку та реквізити для сплати. Сплатити вказану суму необхідно буде протягом 60 днів із дня вручення такого повідомлення.

Якщо ж таке авто купується протягом року, то громадянин повинен сплатити не річну суму податку, а починаючи з місяця, у якому виникло право власності на такий транспортний засіб.

– Тож транспортний податок у нас тільки для заможних громадян, для яких авто з великим мотором обійдеться недешево?
– Саме так.

– Богдане Павловичу, як ми дізналися, змін дуже багато і вони справді суттєві. А чи готові самі податківці до цього?
– Звісно, усі практичні питання розв’язати швидко не вийде. Багато з них чекатимуть своєї черги через прийняття нормативних актів, у яких прописуватиметься сам порядок або механізм дії тієї чи іншої законодавчої норми. Але озброюватися знаннями слід уже зараз як самим податківцям, так і платникам податків. Тож я сподіваюся, що донесені роз'яснення допоможуть громадянам правильно зорієнтуватися у бурхливому вирі законодавчих творінь.

Інформаційно-комунікаційний відділ Державної податкової інспекції у м. Полтаві
Іван Мольченко, 09.02.2015, 16:492378
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<лютий