19 липня 2019 • № 29 (1565)
Rss  

Як міська влада сприяє вихованню інтелектуалів

Здібні, талановиті люди в будь-якому суспільстві є його «локомотивом». Саме їхніми інтелектуальними зусиллями забезпечується прогрес суспільства, плодами якого користуються всі. Тому проблема обдарованості в наш час стає все актуальнішою. Водночас ставлення до обдарованих людей залишається однією із суттєвих характеристик суспільства.

«ПВ» запитав у міського голови Олександра Мамая, як у Полтаві міська влада сприяє вихованню сучасних шкільних інтелектуалів?

– Обдарованість – це своєрідна іскра Божа, яку треба відшукати в душі кожної дитини і допомогти не тільки не згаснути, а й спалахнути яскравим полум'ям. Якщо раннє виявлення, навчання і виховання талановитих дітей – одне з головних завдань системи освіти, то завдання влади – створити якомога сприятливіші умови для розвитку дитячих обдарувань та підтримати дітей і педагогів, які з ними працюють.

– У чому ж виражається ця підтримка в нашому місті?
– Уже стало доброю традицією відзначати здобутки полтавських школярів – переможців предметних олімпіад і конкурсу-захисту учнівських науково-дослідницьких робіт, а також педагогів, які їх підготували. Щороку ці діти та їхні наставники отримують грошову винагороду під час загальноміського свята «Сузір'я талантів». У 2014 році на це було спрямовано 52042 грн, у 2015 році – 73500 грн.

Окрім олімпіад, школярі міста також беруть участь у найрізноманітніших мистецьких, спортивних, творчих конкурсах і турнірах, на це ми також виділяємо кошти з «Міської програми роботи з обдарованими дітьми та молоддю на 2011–2015 роки»: у 2014 році виділено 53860 грн, на 2015 рік – 65820 грн.

– Сьогодні в школу приходять діти, більшість із яких добре адаптується до шкільного життя, їм цікаво вчитися, вони чудово оволодівають всіма розділами шкільної програми, добре знають комп'ютер, орієнтуються в інтернеті. Тож і вчителю потрібно бути сучасним, аби відкрити для таких дітей щось нове, зацікавити так, щоб дитина свідомо прагнула здобути перемогу в олімпіаді, турнірі, конкурсі?
– Аби досягти результатів, важливо правильно організувати роботу вчителя, створюючи не тільки необхідні умови для розвитку дитячої обдарованості, але й готуючи школярів до наполегливої праці, самовиховання, осягнення таких глибин пізнання, шлях до яких може вказати лише вчитель-майстер.

Розуміючи важливість ролі вчителя в підготовці майбутніх «олімпійців», у 2014/2015 навчальному році ми вперше відшукали можливість профінансувати роботу дев'яти міжшкільних гуртків з метою підвищення якості підготовки учнів до олімпіад і ЗНО з української та іноземних мов, математики й історії.

Учні з усіх шкіл міста мали змогу безкоштовно відвідувати ці гуртки та здобувати знання понад державний мінімум.

Це те зерно, яке впало не на каміння, а в благодатний ґрунт: учні, які відвідували ці гуртки, уже підтвердили високий рівень знань: 77% із них стали призерами на рівні міста, 82% – на рівні області.

– На сьогодні багато вчителів потерпає від зниження рівня заробітної плати. У деяких містах України та Полтавської області не виплачується надбавка за престиж або ж виплачується частково. А як у Полтаві?
– Стабільно високі досягнення наших дітей – це, напевне, і є своєрідна віддача педагогів. Педагогічні працівники Полтави отримують надбавку в розмірі 20% від посадового окладу в повному обсязі, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2011 року №373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівникам дошкільних, позашкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладів, вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, інших установ і закладів, незалежно від їх підпорядкування».

За 2014 рік ця сума становила близько 11 млн грн, у 2015 році – майже 14 млн грн. Зрозуміло, що це великі кошти, і за них можна було відремонтувати не один заклад, але ми вважаємо, що не можна економити на заробітній платі вчителя, тому що від його соціального та психологічного благополуччя, яке напряму пов'язане з матеріальним, залежить наше завтра. Саме вчителю суспільство довірило свій найцінніший скарб – дітей та молодь. І які зміни не відбувалися б у країні, сучасній школі, найважливішим ресурсом був і залишається вчитель.

– Чи є результат цих своєрідних інвестицій у розвиток дитячих талантів?
– Звичайно, і який результат! Цього року ми маємо 11 переможців Всеукраїнських предметних олімпіад: українська мова і література – три, німецька мова – два, фізика, хімія, історія, правознавство, астрономія, трудове навчання – по одному переможцю.

– Як ви вважаєте, чи будуть у нас такі ж перемоги в майбутньому?
– Із 11 переможців Всеукраїнських предметних олімпіад лише два 11-класники, є один учень сьомого класу, два – восьмого, три – дев'ятого та десятого. Отже, очікуємо продовження перемог наступного року.

Я неодноразово бував у кожному навчальному закладі міста й щоразу бачив, які талановиті наші діти – від 4-річних дошкільнят до 17-річних випускників. І наше спільне завдання – влади, педагогів, батьків – дати міцні крила цим талантам для високого польоту.

І ми зробимо все, що від нас залежить, аби підтримати як учня, так і вчителя, адже це – майбутнє нашого міста. Упевнений, що й педагоги зроблять усе можливе, щоб Полтава й надалі могла пишатися своїми юними талантами.

Які ж вони, наші олімпійці, інтелектуальна еліта Полтави? Безперечно, краще про це знає начальник управління освіти Наталія Дорохова.

– Наталіє Григорівно, які ж, на вашу думку, основні складові успіху полтавських школярів у цьому році?
– Напевне, найповніше секрет перемоги розкривають слова: «Успіх – це десять відсотків таланту і 90 – наполегливої праці». Я ще конкретизувала б: 90 процентів праці, помноженої на самовідданість учителів, які виховали любов до предмета й ведуть тернистою стежкою тривалої підготовки до вершини знань.

Безперечно, складовою успіху залишається й підтримка батьків, які поділяють не тільки радощі перемог, але й гіркоту поразок, які вчасно помітили іскру Божу в дитині і дали їй розгорітися, за що сьогодні їм найщиріші слова вдячності! Це і воля самих дітей. Вони ще такі юні, але вже цілеспрямовані, відкриті світові й людям, неординарні й успішні. Ними не можна не пишатися, ними не можна не захоплюватися!

– У суспільстві побутує думка, що діти-відмінники зайняті більше навчанням і не мають часу на хобі, спорт, розваги. Які вони – юні інтелектуали?
– Не секрет, що Всеукраїнські учнівські олімпіади з базових дисциплін – це справжній інтелектуальний марафон, у якому достойно фінішують ті, хто вміло поєднав природні здібності та копітку щоденну працю.

Цьогорічні переможці олімпіад – це справді цікаві, творчі особистості, багатогранні своїми талантами. Це 11-класниці Марія Стрілець (гімназія №6) Катерина Ніколенко (ліцей №1) та 9-класниця Яна Гриценко (гімназія №17) – стипендіати Президента України 2014 року та минулих років. Викликає захоплення той факт, що Яна і Катя – щорічні призери мовних конкурсів ім.П.Яцика та ім.Т.Г.Шевченка, конкурсу-захисту наукових робіт МАН і вже видали свої перші книжки. Марія Стрілець – також переможець (друге місце) Всеукраїнського конкурсу-захисту учнівських науково-дослідних робіт МАН у секції «Правознавство», грає на фортепіано, синтезаторі, любить малювати.

8-класник Сергій Стародумов (гімназія №33), переможець Всеукраїнської олімпіади з фізики, має здобутки в міських олімпіадах із хімії та математики, в обласній – із хімії, грає на гітарі, відвідує музичний гурток, займається веслуванням на байдарках!

9-класниця Єлизавета Озірна (гімназія №33), переможниця Всеукраїнської олімпіади з німецької мови, яка йшла до успіху крок за кроком, починаючи з п'ятого класу, має перемоги в міській та обласній олімпіадах з англійської мови, окрім того, вивчає ще й третю іноземну мову – шведську, захоплюється різними видами мистецтва – створює анімації, візерунки та витинанки, її роботи експонувались у галереї мистецтв.

10-класниця Руслана Стрілець (гімназія №17), переможниця Всеукраїнської олімпіади з трудового навчання, ще й переможниця Всеукраїнського конкурсу-захисту учнів – членів МАН у секції «журналістика». Багаторазова учасниця та переможниця конкурсів з образотворчого та прикладного мистецтва, учасниця художніх виставок.

10-класниця Христина Герасименко (гімназія №17), переможниця Всеукраїнської олімпіади з астрономії, – переможниця Всеукраїнського конкурсу-захисту робіт учнів – членів МАН у секції «математика», любить займатися спортом і створювати речі своїми руками.

9-класник Микита Іваниця (гімназія №17), переможець Всеукраїнської олімпіади з хімії, був першим на обласному етапі олімпіади з історії, серйозно вивчає англійську та французьку мови. Також два роки поспіль у складі команди Полтавської області бере участь у фінальному етапі Всеукраїнського турніру юних хіміків.

10-класниця Анастасія Гавриш (ЗНЗ №5), переможниця Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури, учениця Полтавської дитячої художньої школи, захоплюється українським роком та різними видами образотворчого мистецтва.

8-класниця Тетяна Майборода (ЗНЗ №4), переможниця Всеукраїнської олімпіади з української мови та літератури, посідала призові місця в міських олімпіадах з фізики та хімії, займається бісероплетінням та малюванням по склу.

7-класник Світодар Палій (гімназія №6), наймолодший із 11 наших «зірочок», переможець Всеукраїнської олімпіади з історії, – справжній філософ, який вважає, що найбільша власна перемога – перемога над собою, своїми недоліками, негараздами та помилками. Його захоплення – мистецтво та іноземні мови.

– До речі, щодо перемог. Дуже приємно бачити, що 2015 рік став роком тріумфу з української мови та літератури: Полтава зайняла весь п'єдестал призових місць у Все-українській олімпіаді з цього предмета. Можливо, є якийсь секрет?
– Дуже простий: треба любити те, що робиш, і йти до перемоги крок за кроком. Звичайно, тріумф філологів вражає, і не дивно, адже кожен із цих педагогів – надзвичайно творча особистість.

Алла Урбанович, учитель-методист Полтавської загальноосвітньої школи №4, уклала власну поетичну збірку «Відчути серцем». Це перша вагома велика перемога вчительки за 20 років праці – перше місце її учениці у Всеукраїнській олімпіаді!

Зоя Гриценко, учитель-методист Полтавської гімназії №17, написала свій перший вірш перед першим уроком.

І потім стало вже хорошою традицією кожні п'ять років видавати шкільні поетичні збірки. Разом зі своєю ученицею та донькою Яною Гриценко Зоя Миколаївна виборола перше місце у І Міжнародному мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді ім.Т.Г.Шевченка. Двічі учениця була лауреатом конкурсу «Голоси Енеєвих нащадків», фестивалю учнівської творчості «Здіймайся до зір, наше слово про мир!». Гідний ужинок за 19 років педагогічної діяльності!

Тетяна Руденко, учитель-методист Полтавської загальноосвітньої школи №5, на освітянській ниві працює 34 роки. Протягом тривалого часу незмінно керує шкільною театральною студією «Мельпомена», яка щорічно виборює призові місця в міських конкурсах театральних колективів.

Як бачимо, кожна перемога – це вінець багаторічної й послідовної праці та віри у своїх учнів. І ще одне: це власний приклад учителя-творця, який надихає і його вихованців.

– Які ще риси мають бути в учителя, щоб навчати талановитих учнів?
– Сучасних талановитих учнів можуть навчати лише сучасні не менш талановиті вчителі. Такі, як Олеся Вовченко (ліцей №1) та Світлана Цимбалюк (гімназія №33). Вони – учасники семінарів-тренінгів Гете – інституту, пройшли стажування в Німеччині, залучають учнів до участі в міжнародних проектах, тому що сьогодні навчати дітей іноземної мови лише за підручниками – це вчорашній день. Їхнє педагогічне кредо – слова Сократа: «У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому сяяти».

Але спочатку це сяйво з'являється в самому вчителеві. Яскравий приклад – Юлія Приходько, вихованка якої виборола цього року призове місце у Всеукраїнській олімпіаді з трудового навчання. Юлія Миколаївна – учитель гімназії №17, її випускниця, переможниця Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2010», керівник обласної Авторської майстерні вчителя, учасник «Школи народних промислів» та міської творчої групи, лауреат конкурсу авторських електронних розробок із трудового навчання. І цей перелік можна продовжувати.

Друге місце у Всеукраїнській олімпіаді з трудового навчання Руслани Стрілець – це, напевне, і закономірність, тому що в гімназії №17 можна спостерігати цілісну систему виховання, яка поєднує вивчення народних промислів, традицій із подихом сучасності.

– Готуючись до бесіди із вами, ми поцікавилися найгучнішими здобутками полтавських школярів минулих років, особливо з таких складних предметів, як хімія, фізика. Освітяни Полтави пам'ятають перемоги учнів на Міжнародній олімпіаді з хімії, пов'язані з іменем учителя Полтавської гімназії №17 Олександра Недоруба. Чи є переможці у вчителя в цьому році?
– Упродовж попередніх років полтавські школярі привозили здебільшого перемоги з предметів гуманітарного циклу. Приємно, що фізика, астрономія та хімія знову на висоті, адже маємо трьох переможців на рівні України, підготовлених учителями гімназії №17 Олександром Недорубом, Світланою Кривчун та вчителем Полтавської гімназії №33 Наталією Юдіною.

Освітяни міста з радістю спостерігають за динамічними кроками у становленні вчителя історії та правознавства, заступника директора з навчально-виховної роботи Полтавської гімназії №6 Євгенія Перепьолкіна, який у 2015 році став переможцем міського етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року», лауреатом обласного етапу та підготував аж двох переможців Всеукраїнського рівня!

Ось такі вони – наші зоряні вчителі. Наділені неоціненним талантом – умінням знаходити обдарованих і здібних дітей та мистецтвом їх навчити й довести до вершин.

І мені як начальнику управління освіти надзвичайно приємно, що в нашому місті всі освітянські ініціативи активно підтримуються міською владою, приділяється велика увага підтримці творчих учителів та учнів, а найголовніше – міська влада не просто розуміє проблеми освіти, а старається зробити все можливе, щоб сприяти їх розв'язанню. Я з упевненістю можу стверджувати: цю високу планку досягнень освіта Полтави триматиме й надалі.

Андрій Коваленко
Іван Мольченко, 11.05.2015, 12:022780
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<червень