15 липня 2019 • № 28 (1564)
Rss  

Абстракціонізм в Полтаві

Григорій Волков.

Автор фільму Денис Зозуля.

Нині у нашому місті набирає популярності абстракціонізм, як напрям мистецтва, він все більше завойовує прихильників серед художників та поціновувачів сучасного мистецтва, яким набрид раціоналізм…Якщо ми перегорнемо сторінки історії, то побачимо, що до Першої світової війни в європейському образотворчому мистецтві панував реалізм. Світ тоді уявлявся гідним його реалістичного зображення. Особистість художника, його смаки та вподобання могли виявитися у виборі жанру, композиції, в перевазі форми чи кольору. Перша світова війна і післявоєнна нестабільність призвели до того, що світ втратив свою гармонійність та раціональність в очах художників, його реалістичне відбиття начебто втрачало сенс. Відбулася зміна в розумінні художника. Вона полягала не у адекватному відбитті світу, а у виявленні художником його бачення світу. А таке розуміння світу могло звестися, наприклад, до певного співвідношення ліній та геометричних фігур. Такий вид живопису отримав назву абстракціонізм.

Абстракціонізм став відображенням історичних подій першої половини ХХ ст., як новітніх наукових досліджень (наприклад, вивчення кордонів людського пізнання і сприйняття), так і деструктивних наслідків війн т а революційних дій. Абстракція в мистецтві набирає обертів саме тоді, коли не вистачає традиційних прийомів зображення для вираження всіх трансформацій реальності. Засновником цього напрямку був російський художник Василь Кандинський. Дослідники називають першим Василя Кандинського, Казимира Малевича та ПітаМондріана. І все таки роком народження безпредметного мистецтва вважається 1910-й, коли в НімеччиніКандинський написав свою першу абстрактну композицію. У наступному році в Мюнхені він опублікував стала знаменитою книгу «Про духовне в мистецтві», в якій розмірковував про можливість втілення внутрішньо необхідного, духовного на відміну від зовнішнього, випадкового. В основу «логічного обгрунтування» абстракцій Кандинського лягло вивчення теософських і антропософських праць Олени Блаватської і Рудольфа Штайнера. «Abstractio» означає «відволікання». У застосуванні до живопису цей термін дозволяє передати особливості художньої свідомості, спрямованого в пошуках гармонії від приватного до загального. Не випадково в перші десятиліття абстрактне мистецтво потребувало теорії символізму, у зверненні до містичних ідей, проте пізніше художників все сильніше захоплювали проблеми, пов'язані з біофізичними відкриттями, зі спробами втілити поняття часу і простору, нескінченності природних форм, прихованих за зовнішніми покривами. Один з перших абстракціоністів Михайло Ларіонов зображував «випромінювання відбитого світла (колірну пил)». У Полтаві головним популяризатором мистецтва абстракціонізму вже не один рік є Григорій Волков.

Нині Україна знову опинилася у полум'ї війни... Новий виток абстракціонізму проникає у життя українців. Саме тому відділ мистецтв Полтавської обласної універсальної наукової бібліотеки ім. І.П. Котляревського, який відомий своїми цікавими проектами у різних напрямках образотворчого мистецтва, підтримав місцевих художників. І нарешті довгоочікувана зустріч відбулася з мистецтвом абстракціонізму. Сьогодні це мистецтво вийшло за межі образотворчості. Поети і кінематографісти все більше приділяють йому увагу. Свідченням цього є документальний короткометражний фільм Дениса Зозулі під назвою « Ключ до абстракціонізму», що був показаний на початку мистецького проекту. Треба додати, що ця стрічка нашого земляка нагороджена дипломом на Всеукраїнському фестивалі документального кіно «Полтава ДОК» у 2015 році. Хоча триває вона лише 6 хв., фільм показує авторське розуміння цього мистецтва та представляє творчість класиків напрямку і полтавських художників. Пліднопрацюють у цьому напрямку Григорій Волков, Валерій Леонов. Мова йде і про колекціонера із Дніпропетровська Сергія Локатоша та київського музиканта Богдана Долю. Глядачі мають унікальну можливість побачити і абстрактні роботи полтавців на виставці у Художньому салоні до Дня міста, що експонувалися у 2014 р. Дуже доречна музика, яка звучить у стрічці. Її написали полтавці Макс Бондарь та Володимир Зозуля, брат автора стрічки. У обговоренні фільму брали участь усі охочі.

Дует "Аль-Кабір".

Із зацікавленням сприйняли читачі бібліотеки колективну виставку творів, де брали участь Григорій Волков, Валерій Леонов, Денис Зозуля, Анатолій Лавренко, Тетяна Луньова. Пані Тетяна дала чітке і змістовне пояснення абстрактному малярству у своєму есе, зокрема там є такі слова:» Те, що об'єднує дитину і зрілого майстра і водночас розводить у протилежні табори тих мистецтвознавців і критиків, котрі визнають його, і тих, котрі ганяють його; те. Що споглядачам видається скандально простим у виконанні і незбагненно складним у задумі; те, що стирає грань між передачею вражень від зовнішнього світу і вираженням внутрішніх переживань…»

Треба додати, що сприйняття абстракціонізму потребує певної інтелектуальної підготовки та знань в області культури, якими наділені не всі. Ця особливість даної форми мистецтва призвела її створювачів до необхідності пошуку сфер застосування. . Дизайн дав можливість абстракції реалізуватися і розвиватися на рівні масового використання. Технологічність формивиробів та прагнення до максимальної виразності при мінімумізасобів вираження в дизайні середини ХХ ст.. відповідали ідеалам абстракціоністів. Широке поширення такий й дизайн отримав в Америціі Скандинавії.

Вперше у бібліотеці прозвучав невеличкий концерт із творів арабського поета Абу-Тайїба аль-Мутанаббі. Потрібно додати, що значним явищем в арабській поезії Х ст. була творчість Абу-Тайїба аль-Мутанаббі (915-965 рр.). Його ліричний герой - вільнолюбна, незалежна і стійка особистість. Дослідники зауважують єдність творчих і життєвих критеріїв Мутанаббі. поетові були притаманні рішучість у ризику, безстрашність, невичерпна енергія... Мутанаббі у поезії залишається вірним собі. Він оспівує ті риси людини, які не визнавалися в тогочасному суспільстві. Твори арабського поета переклав харківський поет Олег Ладиженський. Їх майстерно виконали на вечорі у бібліотеці полтавські барди, написавши до них музику – дует «Аль - -Кабір» у складі Сергія Шермана та Павла Москалюка.

Абстракціонізм здійснив те, що виявилось не під силу реалістичномунапрямку мистецтва: олюднив промислові матеріали й технічні діяння,допоміг людині адаптуватися в космічних масштабах простору й часу. Іважливе значення в становленні нового напрямку мистецтва ХХ ст. маловідродження традицій давньоруського мистецтва.

Оксана Кравченко, 30.11.2015, 11:59794
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<червень