12 грудня 2018 • № 49 (1533)
Rss  

Підтримка обдарованих дітей як один із пріоритетів міської влади

Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет. Виховати з обдарованої дитини особистість, адаптовану до складностей сучасного життя, досить важко. Як це вдається педагогам Полтави, «ПВ» запитав у начальника управління освіти м. Полтави Наталії Дорохової.

– Різниця між обдарованими та звичайними людьми відчувалася завжди. Корінь слова «обдарованість» – «дар», це те, що не зароблене, а вже отримане, наділене природою. Як ви вважаєте: дитина отримує талант у спадок від батьків, роду чи його можна, за бажанням, у собі розвинути?
– Учені стверджують, що обдарованість вроджена. Але велику, якщо не голов-ну, роль відіграє таке поєднання: розумні батьки, талановиті вчителі, енергійні творчі однолітки (середовище), а також наполеглива праця, уміння правильно визначити мету й досягти її. Часто талант, обдарування доводиться виявляти (це і є «зазирнути всередину себе») й розвивати.

– Найпоширенішими інтелектуальними змаганнями стали всеукраїнські учнівські олімпіади та конкурс-захист науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України, які для багатьох школярів стають першим кроком у науку. Скажіть, будь ласка, чи не зменшується кількість бажаючих спробувати свої сили в ролі науковців та знавців різних предметів?
– Справді, учнівські олімпіади і конкурс-захист МАН стали дієвим засобом формування в дітей мотивації до навчання, підвищення пізнавальної активності, поглиблення і розширення знань. Генрі Хаскінс писав: «Без явно посиленої працьовитості немає ні талантів, ні геніїв». І це справді так. 

Додам, що кількість учасників олімпіад і конкурсу-захисту МАН із кожним роком збільшується, але одним із найкращих показників результативності стає якість виступу збірних команд міста на рівні області. Проаналізувавши цей показник за п'ять років, можемо зробити такі висновки.


Стабільно найбільшу кількість призових місць на рівні міста й області мають:

В учнівських предметних олімпіадах:
• серед закладів нового типу – ліцей №1, гімназії №№33, 17, 6, 13, 31, 32, 14, 21, СЗШ №3, а найкращий якісний показник з урахуванням результатів обласних і всеукраїнських олімпіад у гімназій №№17, 33, 6, ліцею №1;
• серед загальноосвітніх шкіл – ЗОШ №№29, 30, 38, 34, 16, 5, 26, окремі роки – ЗОШ№ 9, 10, 19.

У конкурсі-захисті МАН:
• серед закладів нового типу – ліцей №1, гімназії №№6, 33, 17, 13, а з урахуванням якісного показника додається ще й гімназія №31;
• серед загальноосвітніх шкіл – ЗОШ №№ 8, 38, 18, 29.

Якщо у 2010/2011 н.р. 141 учень став призером обласних олімпіад, то у 2015/2016 н.р. – 227 призерів, що майже на 40% більше; на 20% зросла кількість переможців обласного конкурсу-захисту МАН.

До речі, у 2010 році ми мали лише вісім випускників-двохсотбальників, а у 2015-му – 16 – це максимальне досягнення за всі роки проведення ЗНО.

Очевидно, що спільні зусилля освітян за постійної дієвої підтримки міської влади, батьківської громади дали закономірний результат.

Особливо приємно, що збільшився якісний показник із таких предметів, як фізика (із 80% до 100%) і математика (з 61% до 81%). Ці предмети не належать до легких, тому успіхи у їх вивченні свідчать про зростання інтересу до цих дисциплін та наявність попиту на природничо-математичну освіту.

У 2015 році десять випускників ЗНЗ нашого міста (із гімназій №№ 31, 6, 33, ліцею №1, СЗШ №3 ) отримали 200 балів на ЗНО з математики!

Два роки поспіль у всеукраїнському етапі МАН у секції «Технічні науки» захищатиме честь області Богдана Юрченко (ліцей № 1, керівник Т.О.Дергай), а в секції «Математика» – Христина Герасименко (гімназія №17, керівник Т.Г.Шиманська).

Стабільні показники з фізики – перші місця два роки поспіль (2014 р. – Андрій Прасолов, ЗОШ №18, 2015 р. – Олександр Литвиненко, гімназія №6). Уперше в секції «Валеологія» у цьому році Полтава здобула два перших місця! Удвічі зросла кількість переможців у секції «Зоологія. Ботаніка».

Вибороли перемогу і в нехарактерній для міста секції «Агрономія» – Ігор Недаєв із ЗОШ №25 їде на всеукраїнський етап.
Також уперше маємо перші місця з історії України (Дарина Вільхова, ЗОШ №38) та релігієзнавства (Ірина Засімович, ЗОШ №8), археології (Євгеній Кріль, ліцей №1), у секції «Комп'ютерні науки» – Андрій Стецук (гімназія №33).

– Які ж конкретні кроки зробило управління освіти, щоб підвищити якість природничо-математичної освіти, щоб діти, які хочуть спробувати себе в математиці чи фізиці, змогли отримати якісні знання і конкурувати з однолітками не тільки на рівні області, а й України?
– З ініціативи міської влади з вересня 2016/2017 навчального року на базі Полтавського міського багатопрофільного ліцею №1 ім.І.П.Котляревського планується відкриття класу фізико-математичного профілю з метою поглиблення змісту природничо-математичної освіти та розширення напрямків профільного навчання в ліцеї.
Слід зазначити, що ми започаткували у 2015 році активну співпрацю і з Харківським авіаційним інститутом саме з дисциплін фізико-математичного напрямку, викладачі якого проводили зустрічі із старшокласниками ЗНЗ, та дистанційне навчання вчителів та учнів нашого міста, були організовані безкоштовні екскурсії до вишу в Харків.
Активізувалася науково-дослідницька робота з біології та хімії на базі Полтавської державної аграрної академії та ЗНЗ №№9, 11, 33.

– А чому прийнято рішення відкрити такий клас саме в ліцеї №1?
– Якщо порівняти результати участі в учнівських олімпіадах міського, обласного рівнів протягом п'яти років, перші позиції впевнено тримає саме ліцей (232 переможці міських олімпіад, 130 – обласних, 41 переможець міського етапу МАН, 34 – обласного); серед лідерів також гімназії №№33, 17, 6, 31, 13.

– 2016 рік оголошено Роком англійської мови в Україні, поставлено завдання підвищення рівня володіння англійською мовою учнів, педагогів, державних службовців, широких верств населення. Чи може Полтава пишатися результатами з іноземних мов? Яким чином планується підвищити рівень володіння англійською мовою?
– Не секрет, що знання англійської мови вже сьогодні стало інструментом доступу до новітніх досліджень, інформаційних ресурсів інтернету – 80% наукових праць та 55% веб-сторінок написані англійською. Треба сказати, що не лише в Рік англійської мови вивчення англійської, узагалі іноземних мов і їх збільшення – одне з основних завдань сучасної школи.

Управління освіти постійно проводить роботу щодо залучення волонтерів-носіїв англійської мови із Корпусу миру, мовного центру «Інтернешнл Хаус», наших вищих навчальних закладів (ПНПУ, ПДАА, ПУЕТ), проведення семінарів спільно з британськими видавництвами «Оксфорд», «Лінгвіст», «Макмілан», «Пірсон» та ін.
Наприклад, безкоштовні заняття «Спілкуємося англійською» для учнів 9-11 класів ЗНЗ Полтави під час зимових канікул цього року проводив волонтер Корпусу миру Бері Гропп.

Вивченню іноземних мов на комунікативній основі сприяють міжнародні обміни школярами та педагогами, стажування вчителів Полтави на базі гімназій Німеччини та закладів освіти Великобританії. Окрім того, минулого року вже у 24 ЗНЗ міста працювали літні мовні табори, будуть вони організовані й у 2016 році, тому школярі матимуть чудову нагоду вдосконалити навички спілкування англійською.

До речі, безкоштовні курси для посадових осіб із вивчення англійської організовані також і в управлінні освіти протягом березня-травня 2016 року.

З огляду на основну тему нашої розмови зазначу, що саме з іноземних мов Полтава демонструє стабільні результати в олімпіадах і конкурсі-захисті МАН. Як показав аналіз, за п'ять років найбільше переможців на рівні області наше місто має саме з англійської мови – 108, лише в цьому році – 26 переможців, найбільше з яких дали ЗНЗ №№29 (п'ять), 33 (чотири), 6, 3, 13 – по три, і це закономірно, тому що майже третина учнів 10–11 класів обирає профіль іноземної філології, а 68% учнів 5–9 класів, які вивчають предмети поглиблено, обирають англійську мову.

Мали ми також і 200-бальників з англійської – це учні гімназій №№31, 6, СЗШ№3.

Поза конкуренцією була команда Полтави в обласному конкурсі-захисті МАН у секції «Англійська мова» – чотири призових місця із чотирьох можливих: перше місце – Тигран Степанян, гімназія №33, друге місце – Дмитро Христофор, гімназія №6, Катерина Світлична (ЗОШ №38), Владислава Дідко (ЗОШ №34).

Щодо німецької та французької мов, протягом п'яти років якісний показник виступу наших команд сягає від 80 до 100% (до речі, цього року 100-відсотковий показник ми маємо і з німецької (ЗНЗ №№33, 29, 3, 31, 13, 14, 31, 34) і французької мов (ЗНЗ №№ 1, 33)).

У конкурсі-захисті МАН ми також маємо гарні результати в секції «Німецька мова» – три роки поспіль школярі міста посідають перші місця, а цього року ще й 100-відсотковий якісний показник: три призових із трьох можливих: перше місце – ЗОШ №29, призери – гімназії №№33, 14.

Протягом трьох років скарбничку перемог на всеукраїнському етапі попов-нювала Катерина Ніколенко, випускниця ліцею №1, нині студентка ПНПУ ім.В.Г.Короленка (науковий керівник – І.Л.Чичкало, СЗШ №3).

– Наталіє Григорівно, чи так само успішно вивчають полтавські школярі і рідну мову?
– У Полтаві, де існують такі чудові традиції вшанування світочів української культури, проводяться міські конкурси на здобуття премій ім.Івана Котляревського, Миколи Гоголя, Панаса Мирного, Самійла Величка, а міська влада так гаряче підтримує кращі ініціативи громади, закладів освіти і культури щодо, наприклад, проведення параду вишиванок, фестивалю «Великодня писанка» та багатьох інших, напевне, не можна не знати української мови і літератури.

Особливо приємно, що це знання минулого року засвітилося новими гранями: уперше за останні роки наші школярі вибороли три призових місця у всеукраїнській олімпіаді з української мови та літератури (учні ЗНЗ №№4, 5, 17); чотири учні перемогли у всеукраїнських мовно-літературних конкурсах (ЗНЗ №№ 1 (два учні), 2, 21), а троє учнів із ЗНЗ №№2, 4, 17 стали стипендіатами Президента України як переможці IV етапу всеукраїнських учнівських олімпіад і всеукраїнських мовних конкурсів у 2015 році; із восьми по області два учні (ЗНЗ №№13, 31) отримали 200 балів під час ЗНО. Це був справжній тріумф, який, маємо надію, продовжиться і цього року.

Уперше честь області в секції конкурсу-захисту МАН «Українська мова» буде захищати юнак (зазвичай це дівчата!) – учень Полтавської гімназії №21 Андрій Рафальський, який посів друге місце у п'ятому (заключному) етапі ХV міжнародного конкурсу з української мови ім.Петра Яцика.

Також уперше за останні три роки в секції «Журналістика» честь області на рівні України захищатиме Артем Цимбалюк, учень ЗОШ №28.

Стабільно високі результати демонструють наші школярі в секції «Літературна творчість» – другий рік поспіль полтавець (ЗОШ №38) представлятиме область на всеукраїнському етапі (минулого року було призове третє місце учениці гімназії №32).

– Як відомо, генії не падають з неба, вони повинні мати змогу розкритися і розвиватися. Чи започатковані в нашому місті якісь нові форми роботи з обдарованими дітьми?
– Створення умов для збереження й розвитку інтелектуального потенціалу нації – одне з головних завдань кожного суспільства. Це своєрідний індикатор ефективності влади, яка насамперед турбується про майбутнє держави. Щодо нашого міста, ви знаєте, скільки уваги талановитим дітям і молоді приділяє міська влада і міський голова Олександр Мамай особисто. Щороку проводиться свято «Сузір'я успіху і знань», під час якого нагороджуються переможці другого (міського) етапу всеукраїнських учнівських олімпіад із базових і спеціальних дисциплін та першого (міського) етапу всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН України та конкурсу «Учитель року». Наприклад, у 2015 році дипломи, грамоти управління освіти і грошові винагороди отримали 168 учнів та 168 учителів і наукових керівників, що їх підготували.

Усього ж за 2015 рік для відзначення найуспішніших школярів та педагогів спрямовано близько 200 тисяч гривень.

Крім того, у 2015–2016 н. р. в Полтавському міському центрі позашкільної освіти збільшилася кількість гуртків (вісім дослідно-експериментального напряму, дев'ять – гуманітарного), які готують учнів загальноосвітніх закладів Полтави до наукової діяльності та конкурсів різних рівнів.

Щодо нових форм роботи, то минулого року вперше було проведено роботу міжшкільних гуртків, які були організовані з метою підготовки до олімпіад і ЗНО. Цього року міська влада збільшила їх фінансування удвічі, оскільки бажаючих займатися в них не меншає, до того ж ця форма залучення обдарованих дітей виявилася справді ефективною.

– Скажіть, а хто може відвідувати ці гуртки і в яких закладах вони проводяться?
– До речі, ці гуртки безкоштовні, а відвідувати їх можуть діти або за рекомендацією вчителя, або ж переможці міських олімпіад минулого року, які мають базовий і вище рівень засвоєння програми з певного предмету.

У 2015/2016 н.р. найактивнішими вихованцями гуртків були 207 учнів ЗНЗ міста. На міських учнівських олімпіадах 157 (76%) з них стали переможцями (19% від загальної кількості переможців), 43 отримали дипломи І ступеня, 57 – дипломи ІІ ступеня, 57 – дипломи ІІІ ступеня. На обласних учнівських олімпіадах 65 учнів (понад 40%) отримали перемоги (29% від загальної кількості переможців ЗНЗ міста): І – 13, ІІ – 29, ІІІ – 23.

За кожним переможцем – системна і самовіддана праця педагогів із когорти найдосвідченіших у нашому місті, адже, як відомо, всяка дитина певною мірою геній, проте не кожна досягає успіхів та реалізує свої природні здібності. Велику роль у народженні зірки серед десятків, сотень дітей відіграє особистість учителя, адже ще Песталоцці писав, що будь-яке навчання людини – це не що інше, як мистецтво сприяти прагненню природи свого розвитку.

Невипадково міжшкільні гуртки ведуть такі педагоги, як:
– німецька мова – О.В.Ляшенко (гімназія №13);
– англійська мова – Н.О.Моісеєва, О.Г.Мошенець (СЗШ№3), Н.Б.Рожко (ліцей №1);
– українська мова – Т.І.Балагура, Н.І.Білик (ліцей №1), В.О.Блощинська, І.В.Гайдук (гімназія №6);
– хімія – О.Ю.Недоруб (гімназія №17);
– історія – Т.Я.Веркалець (НВК №16), Е.Г.Фісун, Л.В.Сень (ліцей №1);
– математика – В.М.Погорєлов (гімназія № 33).

Користуючись нагодою, висловлюю вдячність цим учителям: вони знаходять час для наших талановитих дітей, яким віддають, без перебільшення, частинку себе, своїх знань та ерудиції, креативності й нестандартності. Це про таких педагогів слова Коменського: «Організувати роботу так, щоб усе підлягало вивченню, вчилось легко, швидко, ґрунтовно».

– Наталіє Григорівно, ви говорили, що кожного року відзначаються кращі педагоги, які підготували найбільше переможців міських олімпіад. Чи можете ви назвати їх і сказати, скільки це дітей – три, п'ять чи десять?
– Коли ми провели аналіз результативності підготовки учнів до міських олімпіад у розрізі предметів за два останні роки, то побачили, як багато високопрофесійних педагогів – і досвідчених, і молодих спеціалістів, які тільки-но розпочали свою діяльність, – потрапили на цей своєрідний п'єдестал пошани.

У цьому списку, який вимірюється кількома десятками прізвищ, не можна не назвати тих учителів, які підготували у 2015 році випускників-двохсотбальників. Серед них – Т.М.Яцун та Т.М.Настаченко із гімназії №31, К.В.Гордова та М.І.Божинська з ліцею №1, Л.І.Шостак та А.В.Плетньова із гімназії №13, І.Л.Усенко та Ю.С.Глущенко із гімназії №6, Т.Г.Руссу із гімназії №33, А.М.Голуб із СЗШ №3 та Я.В.Левченко із НВК №16.

Гете писав: «Для людини з талантом і любов'ю до праці не існує перешкод».

Я ще додала б: з любов'ю до дітей і відповідальністю за кожен день, присвячений служінню високій і благородній справі – навчанню та вихованню інтелектуального майбутнього нашого міста.

Переконана, що сьогодні й суспільство, і громада, і органи місцевого самоврядування, і депутатський корпус повинні підтримати кожну дитину і кожного педагога, які працюють на імідж нашої Полтави і досягають яскравих і гідних перемог.
Іван Мольченко, 06.04.2016, 10:461578
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<листопад