18 грудня 2018 • № 50 (1534)
Rss  

Фото Решетилівського шляхопроводу викликало сумніви

Відкинемо відразу одну з неправильних відповідей до завдання вікторини. На фото під назвою «Напружений ранковий ритм» 1965 року не міст через Ворсклу, а шляхопровід. Міст – штучна споруда, зведена через річку, озеро, протоку або будь-яку іншу водну перешкоду. Шляхопровід – міст, споруджений на перетині двох або більше транспортних магістралей для забезпечення безперешкодного руху в різних рівнях.

«Нам здається, що на фотографії зображено в'їзд на шляхопровід на вулиці Маршала Бірюзова з боку пожежної частини. У Полтаві лише один міст має такий кут нахилу, інші чітко горизонтальні. Тролейбус рухається у бік площі Зигіна. У 1963 році у Полтаві побудовано дві нові тролейбусні лінії – до склозаводу і від площі Зигіна до вулиці Гожулянської. Цим маршрутом їздили тролейбуси №3», – відповіла сім'я Солдатових-Панченків.

Читач Сергій Зозуля теж вважає, що напружений ранковий ритм знімка передає транспорт, що рухається по Решетилівському шляхопроводу, де зосереджений майже весь парк вантажівок того часу: «Ліворуч на першому плані клон американської вантажівки – ЗіС-150, за ним тракторець на самохідному шасі, потім трійка легендарних цілинників ГАЗ-51, завершує колону критий тентом ГАЗ-52. Піднімаються на міст два автобуси – перший ЛіАЗ, а другий – наш український ЛАЗ-695-Б. Ховаючись за вантажівкою від пружного струменя поливальної машини, яка їде серединою вулиці, поспішає у своїх справах якийсь чоловічок на велосипеді ХВЗ. Праворуч, у бік площі Зигіна, а саме від неї починається вулиця Маршала Бірюзова, рухаються всюдихід ГАЗ-69 та диво тогочасного українського електромашинобудування – тролейбус «Київ-5ЛА». Віддалік, у ранковому серпанку, добре видно тодішні новобудови житлових п’ятиповерхівок – ліворуч Зіньківська,1, у центрі Жовтнева (Соборності),78, із магазином «Взуття» та великим гастрономом «Україна», а праворуч – Жовтнева,79, і заховані в зелені кленів та каштанів будинки з номерами 3 та 5 уже на вулиці Маршала Бірюзова. Баштовий кран працює на зведенні п’ятиповерхівки на Павленківській площі, 8».

Але знайшлися читачі, які засумнівалися, що на фото Решетилівський шляхопровід і взагалі Полтава. Ці думки теж варто врахувати. Справді, будинок, названий п’ятиповерхівкою на Соборності, 78, не надто на нього схожий, здається дещо зависоким (хоча в ньому п’ять поверхів), балкони розташовані не в тій послідовності, і стоїть він наче ближче, ніж повинен. Важко сказати, з якого підвищення робив знімок фотограф, але, скоріш за все, це була професійна камера з телеоб’єктивом, яка дещо наблизила панораму. І машини, здається, їдуть упритул, але ж вони щонайменше за п’ять-десять метрів одна від одної.

Інший сумнів: у нинішнього Решетилівського шляхопроводу освітлювальних ліхтарів значно менше, ніж було раніше. Відомо, що у 2003 році відбулася капітальна реконструкція споруди, але що цікаво: ліхтарі вже до цього мали сучасну конфігурацію. Якщо маєте можливість, перегляньте документальний фільм «Полтава. Восьмисота весна» 1974 року, доступний в інтернеті. Там після дев’ятої хвилини показаний Решетилівський шляхопровід майже з цього ж ракурсу. Старі ажурні світильники ще на місці. Можливо, їх замінили після 1979 року, коли вулицю Решетилівську перейменували на Маршала Бірюзова і почали розширювати.

На фото1970-х одна з точок торгівлі квасом. Можливо, знаєте, де вона була? Що можете розповісти про вуличну торгівлю прохолодними напоями, де їх виробляли в Полтаві?
Ще читачі, не розгледівши в газеті номери на жодній із машин, засумнівалися, що це взагалі Полтава. Але це через друк, в оригіналі на поливальній машині видніється номер 98-97 ПОЛ, що вказує її приналежність.

Зверніть увагу, що Решетилівський шляхопровід має напрямок із заходу на схід. Судячи по тінях від автомобілів та перил, фото зроблене в обідній час, виходить це вже не «ранковий ритм»?

Багато запитань, але все ж схиляємося до думки, що це Решетилівський шляхопровід у Полтаві. На жаль, про споруду маємо ще недостатньо інформації, щоб розповісти в рубриці «Ретро-погляд». Відомо, що збудували її у 1958 році. А те, що було навколо нього, краще знають читачі.

– Ліворуч від мосту були рейки, які йшли на артсклади вздовж Каштанової алеї, он навіть видніється дим від тепловоза. Вочевидь, тому багато й машин, бо, коли тягнули вагони через площу Зигіна, її перекривали, поїзд пройшов – машини пішли, – розповів Вадим Сєнной.

– За коліями, виходячи виробничими цехами на вулицю Липову, у ті далекі часи працювала меблева фабрика, вироби якої мали попит у полтавців. Ліворуч, зі сторони площі Зигіна, біля ЖЕКу №7, була овочева база, куди городину підвозили у вагонах залізницею. За базою, у бік мосту, розташовувався одноповерховий продовольчий магазин, прозваний у народі «курячий». Біля нього завжди була черга, бо щось «викидали» у продаж, а влітку тут стояли дві бочки на колесах з написами «Квас» та «Пиво». Територію від магазину до самої колії займала міська база, яка постачала бюджетні організації та навчальні заклади необхідним крамом. У наш час усю цю територію займає фабрика солодощів «Домінік», – повідомив Сергій Зозуля.

А ще читачі обов’язково згадували колишню окрасу промислового Київського району – водонапірну гіперболоїдну башту Шухова.

Літнє тепло навіяло запитання до 45 етапу вік-торини «Знаю Полтаву». На фото 1970-х одна з точок торгівлі квасом. Можливо, знаєте, де вона була? Що можете розповісти про вуличну торгівлю прохолодними напоями, де їх виробляли в Полтаві?

Наші реквізити: 36000, м. Полтава, а/с 50, телефони: 7-92-11 або 2-57-76, електронна пошта info_visnik@ukrpost.ua, сайт www.visnyk.poltava.ua.
Володимир Сулименко, 02.08.2016, 12:411564
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<листопад