10 грудня 2018 • № 49 (1533)
Rss  

Напередодні Дня міста Половки з Алмазним з’єднали дорогою

На фото 1985 року видніються багатоповерхівки мікрорайону Половки, що знаходиться в південно-західній частині міста. Читачі легко впоралися з першою частиною запитання до вікторини «Знаю Полтаву». А от з якого саме місця зроблене фото, були два варіанти. Спершу ж трішки історії.

На початку 1970-х років на території сіл Пушкарівки, Яру і Рябух почали будівництво нового мікрорайону Половки, названого на честь єдиної вулиці, яка туди пролягала. На території, яка займала понад двісті гектарів, також були землі радгоспу імені Шевченка, сади та лісові угіддя. За проектом в мікрорайоні мало проживати від 75 до 80 тисяч жителів. 70 відсотків житлової площі тут у будинках підвищеної поверховості – від 9 до 14 поверхів. Решта – п`ятиповерхівки. Нині в мікрорайоні розташовані: ринки «Великотирновський» та «Половки», бібліотека, відділення сімейної медицини (від 1-ї міської лікарні), ПТУ № 21, школа № 30, гімназія № 32, школа № 40. У 1987 році, по вулиці Великотирновській, відкрито пам'ятний знак Мартину Пушкарю – учаснику національно-визвольної війни українського народу та першому полковнику Полтавського полку.

За першим етапом забудови Половок спостерігав читач Сергій Макаренко: «Наприкінці 1971 року я з батьками переїхав у нову квартиру по вулиці Ціолковського на Алмазному. Тоді ще на місці нинішніх Садів були яблуневі сади радгоспу імені Шевченка, а з нашого балкону на четвертому поверсі, якщо не брати до уваги купу сміття неподалік будинку, відкривався чудовий краєвид. Зліва за загадковими напівзруйнованими стінами Вознесенської церкви, що на Пушкарівці, серед буяння дерев уже височіло кілька будинків нового мікрорайону. Транспортний зв'язок Половок із містом тоді здійснювався через Браїлки, що створювало першим жителям великі незручності. З Алмазного туди можна було потрапити стежками через сади та яри. У пам'яті залишився один з таких моїх походів влітку 1977 року у магазин «Спорттовари», що знаходився на першому поверсі одного з будинків між теперішніми зупинками «Бібліотека» та «Латишева». Пам'ятаю, що найперші будинки на Половках були п`ятиповерховими. Тридцята школа будувалась однією з перших».

Повернемося до місця, з якого зроблене фото. Читачів в оману ввела балка, тому з’явилися дві версії. Почнемо з хибної: на знімку вигляд на Половки з півдня, із боку селища Яр. Тоді, виходить, ми бачимо перспективу вулиці Примакова (нині Тимошенка). Але ж не співпадає конфігурація багатоповерхівок, та й праворуч вулиця (якщо припустити, що це Великотирновська) якась завузька і без тролейбусних ліній.

Першою правильну відповідь дала читачка Валентина Штанько, яка мешкає на Юрівці і цю картину бачить часто.
– Це вигляд на Половки зі сходу, праворуч бачимо вулицю Половка, а багатоповерхівки розташовані уздовж вулиці Великотирновської, – розповіла Валентина Олександрівна. – На передньому плані будинки приватного сектора, які ховаються в буйній зелені. Пригадалося дитинство, як ходили в садки по черешні, а через балку перебігали по кладці, лише не так давно там зробили місток.

Полтавці у своїх відповідях часто згадували проблеми з громадським транспортом, коли Половки тільки розбудовували.
– Я отримав квартиру на Половках в 1974 році, тоді в мікрорайоні мешкало близько трьох-чотирьох тисяч людей, але й з такою кількістю перевізники не справлялися, – згадує полтавець Віктор Васильченко. – На Половки ходило кілька автобусів. У години пік на зупинках збиралися сотні людей з надією швидше добратися до роботи, школи, дитячого садка. Про чергу і мови не було, у салон, як правило, потрапляли найсильніші.

На фото 1958 року відбудований житловий будинок, пам’ятка архітектури. В якій частині міста він знаходиться, що вам відомо про його історію?
– Довгі роки єдиним громадським транспортом на Половках був автобус, – продовжує тему читач Сергій Зозуля. – Спочатку маршрут №36 «Центр-Половки-ДБК», якого дуже довго доводилося чекати на зупинках. Потім йому в поміч запустили маршрут №7 «Лугова-Половки», до ресторану «Вечірні зорі». Населення мікрорайону зростало, і транспортна проблема відчувалася все гостріше. Із введенням в дію шляхопроводу через залізничну колію від вулиці Ковпака до вулиці Половка у 1983 році відкривається тролейбусний рух від Браїлок до Половок з останньою зупинкою «Бібліотека» та розворотним кільцем. Додам, що фото вікторини зроблене з місця громадських городів на землях колишнього радгоспу імені Шевченка поряд з вишневими та сливовими садками. Зараз про радгосп нагадують лише назви вулиць – Фруктова, Ягідна, Яблунева, Черешнева, Тимірязєва. На західному схилі балки в зелені садків потопають вулиці Осіння, Кругла, Рябушанська. Балкою протікає струмочок, що живить дощовою водою Пушкарівський ставок. Коли піти ліворуч західним схилом балки, попадаєш до Рябушанського лісу, що розрісся до Пушкарівськоі балки.

На завершення процитуємо замітку «У дарунок – дорога» з газети «Зоря Полтавщини» 1983 року. Автор П.Карнаух пише: «До 40-річчя звільнення Полтави від німецько-фашистських загарбників жителі мікрорайонів Алмазний і Половки одержали в подарунок дорогу. Невеликий її відрізок – близько 800 метрів, але яких бажаних. Скільки зручностей створить вона тим, хто прагне вчасно дістатися вранці на роботу до заводів ГРЛ, «Хіммаш», ДБК-3, виробничої бази Облміжколгоспбуду чи на інші підприємства промислового вузла. Скоротить вона шлях і тим, хто хоче дістатися до станції Супрунівка, Полтава-Київська чи автостанції. Колектив ПМК-39 тресту «Полтававодбуд» провів відсипку ґрунту в тіло дамби через глибокий яр. Обсяг робіт значний – півмільйона кубометрів землі вдалося перемістити, влаштувати по дну водопропускну споруду, облицювати насип залізобетонними плитами. Працівники облшляхрембудтресту поклали два шари асфальтобетонного покриття на проїжджій частині завширшки 16 метрів, влаштували так звану санітарну смугу і широкий тротуар для пішоходів. Зв’язківці у визначених місцях проклали труби для комунікацій майбутньої тролейбусної мережі. Тролейбуси поїдуть по кільцю згодом, як спорудять підстанцію. Тим часом по новій дорозі курсуватимуть з п’ятихвилинним інтервалом «Ікаруси» і «ЛіАЗи» 30-го автобусного маршруту. Починатиметься він від кінцевої зупинки тролейбусів на вулиці Великотирновській у мікрорайоні Алмазний, проходитиме повз мікрорайон Сади, мимо Половків, по шляхопроводу через залізничні колії і далі до кінцевої зупинки «Завод ГРЛ».

Рівно за рік по кільцю вже пішли тролейбуси. Найближчим часом у рубриці «Ретро-погляд» ми детальніше розглянемо тему будівництва мікрорайону Половки.

Запитання до сорок восьмого етапу вікторини «Знаю Полтаву». На фото 1958 року відбудований житловий будинок, пам’ятка архітектури. В якій частині міста він знаходиться, що вам відомо про його історію?

Наші реквізити: 36000 м. Полтава а/с 50, телефон 509-331, info_visnik@ukrpost.ua, www.visnyk.poltava.ua.
Володимир Сулименко, 12.09.2016, 11:421784
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<листопад