13 грудня 2018 • № 50 (1534)
Rss  

Як Сінна набувала європейських обрисів

На фото, що було завданням до чергового етапу вікторини «Знаю Полтаву», читачі насамперед визначили подію – відкриття тролейбусної лінії. Але у відповідях щодо періоду було чимало хибних версій, навіть заглибилися до 1962 року, коли вперше в Полтаві пішли тролейбуси. Можливо, мало кому відомо, у який період у «Полтавському віснику» працював фотограф Анатолій Улицький, але те, що газета заснована в 1990 році, – факт більш відомий. Погоджуємось, події на фото чимось нагадують колишню площу Леніна і будинки на місці обласної бібліотеки ім.І.П.Котляревського, та й навіть по одягу людей не відразу визначиш період, але ж тролейбуси сучасні – ЮМЗ Т2.

Відомо, що після 1990 року в Полтаві запускали дві тролейбусні лінії. У 1995 році маршрут №12 дістався мікрорайону Левада, але то було взимку, а на фото – 23 вересня. А саме цього дня 2000 року нова лінія полтавського тролейбуса на вулиці Сінній розвантажила вулицю Європейську (тодішню Фрунзе) від великих транспортних потоків. На сьогодні це найновіша лінія у місті.

Простежимо хронологію, як на сторінках «Полтавського вісника» у 2000 році висвітлювалися хід реконструкції вулиці Сінної та підготовка до запуску тролейбусної лінії. У липневому номері у матеріалі «Ой, що на вулиці Сінній!..» лаконічно згадується, що начальник головного управління з питань експлуатації і розвитку міського господарства Анатолій Локошко провів робочу нараду. Фахівцям підрядних організацій «Хіммашбуд», БУ-405, інституту «Укрміськбудпроект», спеціалістам «Полтававодоканалу» та службам електромереж міста поставлено завдання щодо розширення проїжджої частини вулиці, знесення залишків колишнього заводу «Продмаш» та зведення опор контактної електромережі. У номері «ПВ» за 11 серпня начальник головного управління капітального будівництва міськвиконкому Віталій Полуницький відповідав на запитання кореспондента газети. Серед іншого він розповів, що основні роботи виконує полтавське РШБУ. На перехресті вулиць Пушкарівської та Енгельса (нині Олеся Гончара) будується тягова підстанція. Установлюють опори, закладають кабелі, і після цього почнеться монтаж контактної мережі. Паралельно здійснюється заміна електродротів, що живлять будинки індивідуального сектора, бо мережа тут прокладалася ще в 1960-ті. Генеральний підрядник – ЗАТ «Хіммашбуд», субпідрядники – тролейбусне управління, АТЗТ «Полтаваелектромонтаж», СПМК-516, підприємство зовнішніх електромереж «Міськсвітло». Роботи здійснюються за рахунок отримання матеріальних активів, якими підприємства міста погашають недоїмку минулих років зі сплати місцевого податку. Основний тягар припадає на нафтогазодобувне управління. Хід реконструкції Сінної взяв під особистий контроль міський голова Анатолій Кукоба. Остання публікація по темі вийшла 29 вересня в матеріалі «Полтавці святкують день рідного міста». Серед низки заходів лаконічно згадується і відкриття тролейбусної лінії. Підпис під фото: «Перші тролейбуси пройшли за новим маршрутом – вулицею Сінною. Про цю подію завжди нагадуватиме полтавцям Вересневий парк, закладений у день міста».

На фото, зробленому влітку 1959 року, триває будівництво відомого об'єкта в Полтаві. Що це за місцевість, звідки зроблений знімок?
Тепер стає зрозуміло, які дерева саджають люди на фото. Тролейбуси на Сінній пустили після відкриття у парку ім.І.П.Котляревського храму Великомученика Пантелеймона-цілителя. Колона транспорту пішла від перехрестя Сінної з Європейською в напрямку готелю «Київ».

Детально зображене місце на знімку Анатолія Улицького описав читач Сергій Зозуля: «На фото ми бачимо парну сторону Сінної, одноповерхові будинки №18, 20, 93/22, 24, трьохповерхівка №26. Удалині, за зеленню дерев, ледь проглядається ріг будівлі колишнього міськмолокозаводу, що на вулиці Сапіго. 28 квітня 2000 року, уперше за всю історію Полтавської області, у центрі Полтави на вулиці Сінній, 20-А, відкрилася міська мечеть. Два світлофори позначають перехрестя вулиць Сінної та Пушкіна. Схоже на те, що остання перекрита для руху транспорту, бо два тролейбуси, що стоять з відчиненими дверима, займають усю відстань до перехрестя, а автобуси за ними зупинилися на перехресті вулиць поза зоною світлофора. Цікаві постаті людей. Одні рухаються, ідучи кудись у своїх справах, інші стоять, спілкуються, чогось очікуючи, а юнаки з лопатами висаджують дерева. Усе це відбувається на території колишнього полтавського заводу «Продмаш», який у 1986 році об'єднався із заводом м'ясного устаткування, що на вулиці Маршала Бірюзова, у ПАТ «Полтавамаш». У день пуску нової тролейбусної лінії на Сінній був закладений парк. Можливо, тому, що ця подія відбувалася у вересні, він отримав назву Вересневий. Окрім висаджених кущів і дерев, також були прокладені алеї. На одній із них, 9 травня 2001 року, урочисто закладено меморіальну дошку з написом: «У Вересневому парку буде збудований пам'ятник тим, кому теперішні та майбутні покоління зобов'язані життям». Пройшли роки, але пам'ятника так і не збудували».

Першими правильну та обґрунтовану відповідь на запитання вікторини дали читачі Віталій Хохуля та Олександр Скороденко, вітаємо переможців.

Ось так непомітно ми підійшли до 50 етапу вікторини «Знаю Полтаву». На фото, зробленому влітку 1959 року, триває будівництво відомого об'єкта в Полтаві. Що це за місцевість, звідки зроблений знімок?

Наші реквізити: 36000 м. Полтава а/с 50, телефон 509-331, info_visnik@ukrpost.ua, www.visnyk.poltava.ua.
Володимир Сулименко, 10.10.2016, 14:051549
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<листопад