11 грудня 2018 • № 49 (1533)
Rss  

Полтавська вода — найкраща, наше завдання — не витрачати її даремно

КП ПОР «Полтававодоканал», створене у 1900 році, перебуває у власності Полтавської обласної ради і є одним з найстаріших підприємств комунального господарства України. Завдяки злагодженій та безперебійній роботі підприємства у домівки полтавців надходить якісна питна вода. Про проблеми і перспективи КП ПОР «Полтававодоканал» розповів перший заступник генерального директора цього підприємства Володимир Христинець.

Підприємство – основний виробник послуг з водопостачання у Полтаві та п’яти районах області. Джерелом господарсько-питного водопостачання стали артезіанські води Сеноман-нижньокрейдяного горизонту, які залягають на глибині 400–800 м.

Якість питної води, що надходить до осель споживачів, повністю відповідає Державним санітарним нормам та правилам, про що протягом багатьох років свідчить моніторинг води. Для знезараження води використовується гіпохлорит натрію, що значно підвищує безпеку експлуатації споруд. Він використовується в мінімальних дозах та з профілактичною метою.

– Так, якість полтавської води не потребує реклами, а як відбувається водопостачання міста?
– Послугами полтавського водоканалу користується понад 265 тисяч жителів міста, що складає понад 90% від їх загальної кількості.

Сумарна виробнича потужність становить близько 60 тис. куб. м води за добу. Для створення необхідного запасу води та її подачі в місто побудовано вісім резервуарів чистої води загальним об’ємом 48000 куб. м. Водопровідні мережі Полтави споруджені як закільцьована система, де всі п’ять водозаборів працюють у єдиній мережі. Подача води в багатоповерхові будинки мікрорайонів міста здійснюється за рахунок 55 підвищувальних насосних станцій, на яких діє автоматичне керування насосними агрегатами, що забезпечує надійність роботи обладнання, стабільність цілодобової подачі води споживачам. Загальна довжина водопровідних розподільчих мереж та водогонів складає 805,4 км, а по Полтаві – 665,4 км.

Але внаслідок тривалої експлуатації протяжність зношених водопровідних мереж, що перебувають на балансі підприємства, складає майже третину. Природно, що на таких ділянках найчастіше виникає пошкодження. Зростають втрати питної води, технологічні витрати на промивання мереж після аварій.

– Втрати води, несанкціонований відбір – це постійні проблеми комунального господарства. Які шляхи зменшення втрат води на полтавському водоканалі?
– Втрати води – одна з найактуальніших проблем, як міжнародних, так і вітчизняних компаній. Що таке втрати? Це різниця між водою, яку підняли з джерела, та реалізованою споживачам. Іншими словами, це бездохідна вода, інколи ця різниця досягає колосальних цифр як у процентному відношенні, так і в натуральному вираженні. І одним з головних показників виробничої діяльності підприємства стає зменшення втрат води. Затверджені на сьогодні нормативні втрати та технологічні витрати питної води становлять 29,73%. За підсумками 11 місяців поточного року на нашому підприємстві фактично ця цифра сягає 28,62%. Основний відсоток втрат припадає на втрати на мережах (10,3 %) та втрати у житловому фонді (6,08%). Також з’явилася нова структура втрат від наших колег з теплопостачальної організації з причини відсутності приладів обліку на ЦТП для підігріву гарячої води. Нещодавно в Києві відбувся ХІV Міжнародний водний форум «AQUA UKRAINE-2016», де в мене була доповідь на тему скорочення рівня втрат та контролю витрат води. Я спілкувався з колегами з інших регіонів і скажу, що проблема є у всіх містах, де існує централізоване гаряче водопостачання.

– Тож як розв’язується проблема з втратами такого дорогоцінного ресурсу?
– Насамперед це заміна старих аварійних металевих трубопроводів на сучасні, з полімерних матеріалів. У полтавському водоканалі постійно вдосконалюється технологія виконання ремонтних робіт, технічного обслуговування мереж та обладнання.

Одним з діючих заходів по скороченню втрат води на підприємстві стало створення зон районної вимірювальної області (РВО). Це зона розподільчої мережі, яка забезпечується водою з одного джерела, має порівняно однакову забудову та однакову кількість розрахункових рахунків і на вході та виході має встановлені прилади обліку води. Тобто місто поділене на п’ять зон впливу джерел водопостачання. Потім ці зони були розділені на окремі менші складові – підзони. Для контролю по кожній підзоні встановили водолічильник, регулятори тиску, там, де це потрібно, встановлюються системи контролю та передачі даних. Після проведеного аналізу по кожній зоні РВО визначаємо найбільший об’єм втрат води і починаємо роботу по скороченню втрат, насамперед у найбільш «проблемних» зонах, де відсоток втрат та об’єм у кубах найбільший. У часи нічного мінімального водоспоживання (з першої-четвертої годин ночі) є можливість відстежити наявність витоків води у тій чи іншій зоні РВО. Цю інформацію відділ оптимізації водопостачання аналізує та передає у цех по ремонту водопровідних мереж для пошуку та ліквідації прихованих витоків. Робота по скороченню втрат води на підприємстві триває систематично, це велика праця колективу «Полтававодоканал». Заходи по скороченню втрат такого цінного ресурсу, як вода, включають насамперед організаційні моменти, які не потребують фінансових витрат, а саме: організація роботи аварійних бригад, організація служби контролю та моніторингу витоків, визначення водного балансу та організація зон РВО. Крім того, без правильної організації служби обліку та реалізації підприємства неможливо досягти позитивного результату по скороченню втрат. Але, звичайно, існують заходи по скороченню втрат води зі строком окупності від одного року та більше.

Сучасний стан менеджменту в цьому секторі на підприємстві починає розвиватися на повну потужність, і результати свідчать, що водоканал на правильному шляху.

Дбайливе ставлення до води сьогодні – запорука здорової нації в майбутньому.

Олена Миколайчук
Іван Мольченко, 26.12.2016, 14:341540
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<листопад