18 грудня 2017 • № 49 (1482)
Rss  

Інформаційно-психологічний вплив Російської Федерації як інструмент зовнішньополітичної боротьби

Контроль російського уряду над основними мас медіа став ключовим фактором у ефективному здійснені інформаційних компаній проти США, України, Грузії, інших країн та блоку НАТО загалом. Головними інструментами в цій боротьбі виступають російські стратегічні нарративи (нарратив – паралельні повідомлення, історії, що систематично поширюються засобами масової комунікації приховано або відкрито). Наприклад, основні телевізійні канали РФ активно залучені у процес конструювання думки щодо ситуації на сході України, у Сирії, у бойових діях на території Грузії (2008 рік). Контроль над змістом повідомлень здійснюється з самої адміністрації президента та Ради безпеки РФ. Також важливу роль виграє армія тролей, що є погано вивченим феноменом, і цей феномен ефективно підтримує державний нарратив. Російський нарратив складається з кількох домінантних тем. Перша – позиціювання російської православної цивілізації у протиставлені «загниваючому» Заходу, позиціювання країн СНД як невід’ємної частини Євразійського товариства та створення Євразійського економічного союзу. Друга тема – просування ідей руського миру, що єднає східних слов’ян, ідей спорідненості російського, українського, білоруського, сербського, молдавського народів та визначення Росії лідером у цьому об’єднанні. Третя тема – зображення США як геополітичного опонента, що підтримує українську псевдонацію, яка не може самостійно адмініструвати країну, а отже, підтримувати державність. Посилаючись на Велику Вітчизняну війну, росіяни пробуджують ненависть до фашистів, після цього асоціюють фашистів та прихильників Майдану та акцентують увагу, що ці групи людей загрожують етнічно російському населенню України, використовуючи юридичні та історичні факти з метою легалізувати анексію Криму. А США допомагають цим силам і тому відповідно також загрожують російськомовному населенню. Четверта тема – США та країни заходу дестабілізують ситуацію на Близькому Сході, підтримуючи радикально налаштованих ісламістів, які вбивають мирне населення Сирії та воюють із законно обраним президентом – Башар Аль-Асадом.

Російський істеблішмент прагне контролювати інтернет, і це має раціональну основу. Так США засобами інтернету досить успішно здійснювали ефективні інформаційні операції всередині РФ, використовуючи блогерів та опонентів Кремля, які зі свого боку здійснювали комунікацію між собою та поширювали точку зору, що суперечила головним наративам, що домінували на російських тв каналах, радіо та друкованих медіа. З початку президентських виборів 2012 року, а потім і під час українського конфлікту Росія здійснила низку обмежень у віртуальному середовищі з метою приглушити антикремлівську пропаганду та максимально обмежити можливість висловлювати такі настрої. Приклад таких обмежень – прийнятий у 2014 році закон, який визначає, що блогери, кількість читачів яких перевищує 3000 осіб, прирівнюються до засобів масової інформації. А ця приналежність зобов’язує таких блогерів надавати на запит державних органів будь-яку інформацію про користувачів та розміщувати дані на серверах, що розташовані на території РФ. Іншим законом, який також був прийнятий у 2014 році, було дозволено державним органам блокувати будь-який сайт без надання пояснень. Так, цей закон використали, заблокувавши сайти російського опозиціонера Олексія Навального та Гарі Каспарова. Закон щодо розміщення баз даних персональної інформації, який набрав чинності у 2015 році, зазначає, що компанії, які надають інтернет-послуги, мають фізично розміщувати бази даних щодо російських клієнтів на території РФ, що дозволяє російським спеціальним державним агенціям здійснювати моніторинг трафіку та інтернет-активності. Цей закон також стосується таких компаній, як Twitter та Facebook. На сьогодні всі ці заборони вже мають реальний прояв.Так, згідно зі звітом асоціації інтернету (російська організація), кількість кримінальних справ, пов’язаних з діяльністю російських резидентів в інтернет-середовищі, збільшилась з 1832 у 2013 році до 2951 у 2014 році. Також у звіті зауважується, що почастішали випадки покарань за екстремізм у мережі. Навіть ретвіт та поширення новин може коштувати людині доступу до мережі або навіть загрожувати ув’язненням. Наприклад, у лютому 2013 року поліція затримала члена невеликої політичної сили за поширення статті сатиричного змісту у LiveJournal,опубліковануспочатку Львом Шаранським. У 2014 році правоохоронці затримали професора філософії Московського державного університету, який опублікував статтю (іншого автора) щодо можливого повалення діючої влади шляхом використання засобів інтернет-активності та соціальних медіа. У 2014 році відбувся судовий процес,у якому прокурор звинуватив політичного активіста у тому, що він виявив симпатію (поставивши лайк) фотографії,що носила виражений екстремістський характер та була розміщена у публічному доступі.

Крім згаданих фактів, Кремль здійснював активну діяльність, метою якої було контролювати інформаційне середовище шляхом усунення засновника соціальної мережі Vkontakte.ru, блокування проукраїнських груп у соціальних мережах та направляючи запити іноземним медіа-платформам щодо блокування специфічного контенту. Так, Twitter отримував від державних органів влади чисельні запити заблокувати контент або акаунти. 1735 запитів було задоволено у 2015 році.

Значні ресурси витрачаються Кремлем для впливу на неросійськомовну аудиторію засобами міжнародного ТВ каналуRussiaToday (RT), який досить інтегрований із соціальними медіа. З 2005 по 2013 роки Кремль витратив майже два мільярди доларів на RT channel, який називає себе «здебільшого інтернет-медіа-виданням». RT заявляє, що його присутність у Youtube-середовищі навіть більше, ніж у телевізійному просторі, хоча ці дані можуть бути переоцінені з метою здаватися тим, ким вони не є. Згідно з аналізом Олександра Лоуренса, створені боти штучно роздувають популярність новин, які ретранслюються у Twitter, посилаючись на контент таких каналів, як RT, RIA Novosti, LifeNews і т.д. Тобто деякі твітер-боти просто ретранслюють новини агенцій, деякі постять посилання на нові історії.

Окреме місце в інформаційно-психологічномувпливі посідає технологія інтернет-тролінгу – використання штучних ідентичностей в інтернеті та соціальних мережах з метою досягти певних ефектів. Центр НАТО із дослідження стратегічних комунікацій опублікував дослідження,у якому поділив поняття класичного тролінгу та гібридного. Тож гібридний тролінг полягає у поєднані класичних паттернів поведінки, але процес відбувається у контексті актуальних політичних або військових подій. Якщо класичний троль не притримується певної окремої ідеї і діє лише для забави, то гібридний троль слідує за конкретною ідеологією. Крім того, його діяльність контролюється, керується та оплачується державними органами влади. Так проросійські повідомлення можна знайти у секціях «коментарі» під новинами та постами на американських сайтах, українських, будь-яких. Ці коментарі дублюють офіційні російські наративи, які активно просуваються та поширюються через усі медіа-ресурси, що контролюються з Кремля (ТВ, радіо, інтернет видання, сайти, соціальні мережи, блогери і т.д.). Крім поширення своїх наративів, вони активно атакують альтернативні точки зору, що підтримуються США, Україною або ЄС.

Коментарі можна типізувати та місцем розміщення, наприклад, у новинних статтях, блогах, авторських постах. Неймовірно велика кількість прокремлівських коментарів змушує думати, що ці дії мають централізований характер, тобто вони синхронізовані. Звіти про такі неконтрольовані спалахи прихильництва фіксуються у різних країнах (у тому числі у Фінляндії, Польщі, Німеччині, США, Великій Британії, та ін.).

Також росіяни використовують тролей не лише з метою поширення повідомлень, але і з метою кібернетичних злочинів. Згідно з дослідженням латвійського інституту з реагування на інциденти в галузі інформаційних технологій, російські тролі використовують коментарі на сайтах, блогах та інших ресурсів не тільки з метою поширення пропаганди, але і для того, щоб уразити комп’ютер користувачів вірусом. Так, вони розміщують посилання, відкривши які, комп’ютер жертви інфікується. Тролі закінчують своє повідомлення реченням на кшталт «Це ніщо у порівнянні з [посилання]», або «Для детальнішої інформації дивись тут [посилання]». Після зараження програма збирає дані про користувачів.

Як бачимо, сьогодні активно використовуються новітні практики та технології впливу на масову свідомість людей сучасними засобами комунікації. Такі методи досить ефективні та надають можливість створювати порядок денний в інформаційному просторі.

Всеволод Барнаш

Іван Мольченко, 08.06.2017, 14:55233
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<листопад