25 вересня 2018 • № 38 (1522)
Rss  

Міняю капелюх. Циліндр — візитна картка ХІХ сторіччя і причина божевілля майстрів-капелюшників

Циліндр – жорстко каркасний капелюх із циліндричною тулією, пласким верхом та короткими, загнутими догори полями – найрозповсюдженіший головний убір європейців ХІХ століття. Його винахідником вважають лондонського кравця Джона Гетерінгтона, який у 1797 році прогулявся набережною Темзи, надягши на голову «височезну трубу із блискучого шовку». Люди, які стали свідками цієї прогулянки, були шоковані, жінки непритомніли, деякі з них навіть отримали фізичні травми. Тож порушник громадського спокою був доставлений до поліцейського відділку й оштрафований на 500 фунтів стерлінгів.


Проте вже у 1820-му циліндр (англійці називають його просто «високий капелюх») став найпопулярнішим головним убором англійської та й узагалі європейської аристократії, а згодом перекочував у гардероб і менш заможних верств суспільства. Спочатку висота капелюха досягала 30 см, проте згодом з'явились і циліндри з більш низькою тулією. Циліндри завжди виготовлялись із натуральних матеріалів і обов'язково у ручний спосіб. Основним матеріалом для їх створення довгий час був бобровий фетр – матеріал, для обробки якого потрібно було використовувати нагріту ртуть. Виробники циліндрів цілими днями дихали ртутними випарами, тож професійним захворюванням майстрів-капелюшників стало божевілля. Саме в цей час на весь світ прогримів знаменитий роман Льюїса Керрола «Аліса в Країні див», у якому одним із головних героїв став божевільний капелюшник – образ абсолютно стереотипний для Англії середини ХІХ століття. Дуже скоро, коли капелюшники винищили фактично всіх бобрів і на вироблення бобрового фетру було накладено державний мораторій, основним матеріалом для виготовлення циліндрів став шовк.

Циліндр – дуже колоритний аксесуар, тож не дивно, що він став візитною карткою багатьох відомих особистостей: Вінстона Черчиля, Олександра Пушкіна, Сергія Єсеніна, Володимира Маяковського, агітаційного «дядька Сема» і, звісно, Авраама Лінкольна, який носив дуже високий циліндр, що слугував йому не тільки головним убором, але й схованкою для важливих документів державного та особистого характеру.
Мода на носіння циліндрів закінчилася після Першої світової війни, коли більшість людей почала носити демократичні «котелки», картузи та пласкі кашкети. Нині ж, на початку ХХІ століття, циліндр знову популяризується деякими дизайнерами одягу, його частенько надягають епатажні жінки. Також циліндр, оздоблений усілякими шестерінками та гвинтиками, – невід'ємний атрибут дивакуватої, але дуже стильної стим-панк культури.
Павєл Москалюк, 22.02.2018, 16:05426
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<серпень