25 березня 2019 • № 12 (1548)
Rss  

Підписати декларацію з лікарем можна, не вистоюючи величезну чергу

Минув майже місяць відтоді, коли в Полтаві, як і в інших містах країни, офіційно стартувала кампанія «Лікар для кожної сім’ї», і редакція «ПВ» вирішила дізнатися, яка ситуація з підписанням декларацій із докторами, які працюють у первинній ланці системи медичної допомоги: сімейними лікарями, терапевтами, педіатрами в обласному центрі.

Як розповів начальник управління охорони здоров’я виконавчого комітету міської ради Сергій Котов, фактично підготовку до нової форми роботи з пацієнтами в населеному пункті розпочали ще 2013 року. Тоді були створені три Центри первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД): перший обслуговував переважно жителів Київського району, другий – основну кількість мешканців Шевченківського, третій – жителів центральної частини Полтави, що входить до Шевченківського району, а також Подільського. Із 1 липня, відповідно до рішення Кабінету Міністрів України, Міністерства охорони здоров’я, фінансування цих закладів здійснюватиме Національна служба здоров’я. На кожного громадянина вона виділятиме певну суму коштів. Якщо в людини не підписана декларація з доктором первинної ланки, за її обслуговування закладу, у якому працює лікар, нараховуватимуть 240 грн на рік. Якщо такий документ є, то 370 грн. У середньому. При обчисленні розміру фінансування відповідно до віку пацієнта застосовуватимуть певний коефіцієнт:

• для дітей до 5 років – 4,0;

• для дітей від 6 до 17 років – 2,2;

• для громадян від 18 до 39 років – 1,0;

• для громадян від 40 до 64 років – 1,2;

• для громадян 65 років і старше – 2,0.

На сьогодні багато полтавців переживає, що цих коштів ЦПМСД буде недостатньо, аби якісно обслуговувати хворих. Лікарі заспокоюють: грошей вистачить. А щоб заклад отримав їх більше (370 грн на пацієнта + коефіцієнт, а не 240 грн) і, відповідно, був більше фінансово спроможним, треба підписати декларацію.

Кампанія з оформлення таких документів у Полтаві проходить активно. На 23 квітня в електронній системі E-Health зареєстрована вже понад 21 тисяча декларацій, причому особливих «перекосів» немає, у всіх Центрах – приблизно однакова кількість. Найбільше серед тих, хто звернувся для реєстрації угоди цього місяця, – людей похилого віку: пенсійного, передпенсійного.

– Сама процедура декларування проста, – сказав Сергій Олександрович. – Людина приходить до ЦПМСД із паспортом, ідентифікаційним кодом і мобільним телефоном. Якщо останнього в громадянина немає, можна зареєструватися на номер когось із членів сім’ї (дозволяється оформлення до п’яти декларацій на один телефон) або зробити скан-копії документів, які відправляють у Київ (така процедура підтвердження дещо триваліша, ніж за наявності мобільного). При укладанні угоди для дитини потрібне додатково свідоцтво про народження. Крім того, відповідно до наказу МОЗ №503 від 19 березня 2018 року, необхідні копії цих документів (їх зберігають у сейфах, як іншу важливу документацію). Їх можна взяти з собою. У закладах теж є можливість зробити ксерокопії. Просто наявність готових пришвидшить час обслуговування. Якщо громадянин визначився, із ким із лікарів хоче підписати декларацію, може йти одразу до нього. Якщо ні, у Центрі є призначені керівництвом уповноважені особи – медичні сестри, які допоможуть із обранням доктора (до речі, інформація про кожного розміщена як у самих закладах, так і на сайтах останніх) та реєстрацією.

– Для людини середнього віку, яка, у принципі, рідко звертається до терапевта, а тому не знає, кого обрати, найпростіше на сьогодні прийти до того фахівця, який обслуговував територію, де проживає цей громадянин, поспілкуватися з ним, – зауважила головний лікар ЦПМСД №2 Світлана Левченко. – Якщо все влаштує, можна одразу підписати декларацію, якщо ні, можна звернутися до керівництва, яке допоможе з обранням доктора. Наразі в нашому Центрі в середньому кожен лікар підписав по 120-150 декларацій. Дехто – менше, але тут об’єктивні причини: хвороба, перебування на курсах, відпустка тощо. Є й такі, які оформили угоди вже майже з півтисячею пацієнтів. Та городян, які чітко знають, до якого доктора хочуть, не так уже й багато.

– Ми нікого не залишимо поза увагою, не відмовляємо навіть жителям прилеглих районів, – підкреслив Сергій Котов. – Технічні можливості в закладах є. Ми провели велику роботу з підготовки до проведення кампанії. За останні два роки на придбання комп’ютерів, оргтехніки спрямували майже 2,2 млн грн. Із них приблизно 1,2 млн грн – це кошти міського бюджету, 1 млн грн – фінансування Бюджету участі (десь по 400 тис. грн пішло на перший і другий ЦПМСД та 200 тис. грн – на третій). Завдяки цьому означені заклади майже на 100% забезпечені необхідною технікою. Також нині вони мають можливість докупити, чого не вистачає відповідно до затвердженого МОЗ Табелю оснащення (переліку того, що має бути в обов’язковому порядку в кожному Центрі). 2018 року ми виділили близько 600 тис. грн на ці потреби. Тож із 1 липня кожен лікар у нас буде не тільки комп’ютеризований, а й матиме весь набір, необхідний для якісного огляду пацієнта, діагностики й надання йому медичної допомоги. Персонал у нас навчений, із досвідом. Декларації заповнюють швидко – на оформлення однієї в середньому витрачається до десяти хвилин. Звісно, буває й більше, але це відбувається, як правило, через зависання системи, переважно в середині дня. Якщо утворюється черга, щоб швидше відпустити людей, підключаються усі. Якщо пацієнт визначився з лікарем, внести дані в базу може будь-який працівник, котрий має електронний ключ. До речі, у другому Центрі, щоб не створювати ажіотаж, незручності для полтавців, зробили ноу-хау – електронний запис на підписання декларацій. Разом із громадянином тут визначають дату, час, людина підходить, коли призначено, і не сидить годинами в живій черзі під дверима кабінету. У першому та третьому ЦПМСД також можна записатися на оформлення угоди заздалегідь, через реєстратуру.

Чимало городян на сьогодні цікавить: а якщо потрапиш до лікаря, якийсь чимось не влаштує, так і обслуговуватися в нього? Насправді, ні. Кожен має право через три місяці після підписання декларації з одним доктором скасувати її й оформити угоду з другим (у цьому ж закладі або іншому). Це стосується й ситуації, коли людина виїжджає з міста назавжди або на тривалий час. Особливого клопоту така процедура громадянинові не завдасть – треба буде тільки написати відповідну заяву, а дані пацієнта в декларацію з іншим лікарем система перенесе автоматично. Чому такий термін – три місяці? Це пов’язано з нюансами фінансування закладів. Гроші на людину на ЦПМСД «перекидатимуть» поквартально, щоденно «ходити за пацієнтом» вони не можуть. Хоча при переході полтавця від одного доктора до іншого в межах одного Центру первинної медико-санітарної допомоги для останнього нічого не зміниться, тож питання щодо часу, через який можна буде звертатися до іншого лікаря, вирішуватиметься адміністрацією на місці. Кошти, як наголошують в управлінні охорони здоров’я, отримуватиме не доктор, а заклад, юридична особа. Він же й займатиметься їхнім розподілом: на виплату заробітної плати, закупівлю лікарських засобів, господарські потреби тощо.

– Частина витрат покриватиметься з бюджету Полтави, – зазначив Сергій Олександрович. – Це стосується закупівлі пільгових медикаментів, засобів реабілітації, дорогого обладнання, капітальних ремонтів та інших капвидатків. Крім того, на сьогодні ще остаточно не визначено, але ймовірно, що міська влада візьме на себе фінансування оплати комунальних послуг.

Віолета Скрипнікова, 24.04.2018, 13:001351
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<лютий