18 листопада 2018 • № 46 (1530)
Rss  

Міняю капелюх. Ковбойський капелюх — легендарний винахід Джона Стетсона


Джон Баттерсон Стетсон.
Кожна нація має відповідні атрибути, що вирізняють її серед інших – мову, символіку, легенди та міфи, національне вбрання тощо. Усе це – фундамент для національного самовизначення, що дозволяє представникам того або того народу вибудовувати місток, яким він прямуватиме у майбутнє. Але є досить молоді нації, які сформувались не за етнічною, а за економічною ознакою. Ось, наприклад, американці – незважаючи на те що нація сформована з представників різних етносів та культур, вони відчувають себе єдиним цілим і впевнено дивляться вперед. Так на чому ж ґрунтується єдність людей, які не пов'язані спільними казками та легендами, які не мають власної мови та багатовікової культурної традиції? Що стало тим символом, який є наріжним каменем американської нації?

Знамениті техаські рейнджери.
Історія американців як єдиного народу починається в 1860-х роках у штаті Колорадо. Саме сюди, аби вилікуватись від туберкульозу, приїздить молодий хлопець на ім'я Джон Баттерсон Стетсон. Джон вміє робити лише одне – виробляти капелюхи, адже його батько, двоє дядьків та дід заробляли собі на життя саме цим. Тож, вивчивши побут та звички місцевих жителів, він створює із найкращого на той час бобрового фетру принципово новий різновид капелюха і називає його «Господар рівнин» («Boss of the plains»). Капелюх відрізняється від традиційних на той час моделей тим, що має широкі поля, які добре захищають обличчя та шию свого власника від сонця або дощу, височезну округлу тулію, широкий зручний налобник та шкіряний ремінець, що дозволяє коригувати розмір головного убору, ідеально підганяючи його під діаметр голови носія. Остання деталь виявилась дуже важливою, адже більшість жителів Колорадо пересувалась верхи і капелюх мав не спадати з голови вершника навіть за дуже швидкої їзди.

Першого «Господаря рівнин» Стетсон зробив для себе і поїхав у ньому на полювання, проте на зворотній дорозі йому зустрівся вершник, який зацікавився капелюхом та викупив його у Джона аж за п'ять доларів, що на той час було дуже пристойною ціною за головний убір. Це надихнуло молодого майстра, і він виготовив ще кілька зразків капелюха та направив їх можливим продавцям на заході країни. Дуже скоро капелюх став справжнім хітом продажів, і Стетсон був змушений відкрити повноцінне виробництво.

Легендарний Білі Кід - один із найвідоміших грабіжників Дикого Заходу.
Перша модель легендарного "Господара рівнин" виглядала саме таким чином. Дизайн-модифікації внесли вже беспосередньо "носії" капелюхів.
Основними покупцями головних уборів стали ковбої – пастухи, які переганяли стада великої рогатої худоби, рейнджери, ранчери, служителі закону, водії диліжансів, грабіжники та ганслінгери – професійні стрільці-дуелянти. Тож дуже швидко капелюх Стетсона почали називати просто ковбойським і асоціювати із волелюбністю, авантюризмом, силою духу та рішучістю. До речі, власники капелюхів були дуже практичними людьми, які не дуже чемно ставились до капелюхів, модифікуючи їх до свої власних потреб, тож буквально за кілька років ковбойський капелюх суттєво видозмінився, ковбої загинали поля догори, а по боках та на верхівці тулії з'явились три вм'ятини, що згодом отримали назву Карлсбадська складка, на честь Карлсбадського каньйону.

Через 20 років з моменту заснування компанія Стетсона виробляла щодня майже дві тисячі головних уборів, а обсяги продажів сягали двох мільйонів капелюхів на рік, навіть незважаючи на те, що їх вартість починалася від десяти доларів – досить пристойні на ті часи гроші, особливо для ковбоя: часто весь його одяг коштував менше.

Згодом технологію, за якою створювались стетсонівські капелюхи, опанували й інші виробники. Wrangler, Levi Strauss, Resistol та інші вже багато років пропонують ковбойські капелюхи найкращої якості, їх носять актори та роботяги, військовослужбовці та президенти, байкери та банкіри, навіть жінки не соромляться включати ці аксесуари до свого гардеробу. Проте ім'я Стетсона залишилось в історії – будь-який американський капелюх називають «стетсоном», незважаючи на те, яка саме компанія його виробила. А сам «стетсон» став не просто аксесуаром, а відображенням способу життя цілого народу, який гордо називає себе американцями, тією ексклюзивною ознакою, що вирізняє свого власника з натовпу, говорить про його приналежність до тих, хто більше за все на світі цінує свободу, вміє приймати важливі рішення, а потім не шкодувати про вибір, який уже зроблений.
Павєл Москалюк, 24.10.2018, 16:32145
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<жовтень