26 червня 2019 • № 25 (1561)
Rss  

Чим завершився минулий опалювальний сезон та як «Полтаватеплоенерго» готується до наступного?

У Полтаві вже понад місяць триває міжопалювальний період, протягом якого підприємство активно готує теплове господарство міста до наступного опалювального сезону. Яких заходів вживають полтавські теплоенергетики, щоб у зимові холоди безперебійно надавати споживачам якісні послуги? Як позначиться цей міжопалювальний період на комфорті містян? На ці та інші запитання відповів головний інженер «Полтаватеплоенерго» Володимир ПАСІЧКО.

– Цьогорічна зима була холодною і незвично сніжною. Тому багатьох споживачів «Полтаватеплоенерго» турбувало питання, чи ведуться роботи, які б мінімізували втрати тепла при його транспортуванні від котельні до споживача.

– Підприємство постійно реалізує заходи, спрямовані на зменшення втрат теплової енергії під час її транспортування тепловими мережами. Так, ефективним стало застосування під час реконструкції зношених ділянок теплових мереж попередньоізольованих труб. Щороку ми використовуємо від 2 до 5 км таких труб різного діаметру. Також довело свою дієвість відновлення теплової ізоляції, у тім числі на надземних трубопроводах, із застосуванням оцинкованого покриття. Кожного року лише на закупівлю матеріалів для відновлення теплової ізоляції теплових мереж підприємство витрачає від 300 до 500 тис. грн. До дієвих заходів, яких вживає «Полтаватеплоенерго» для зменшення втрат тепла, можна віднести і застосування полімерних труб на мережах гарячого водопостачання – ізольованих та без ізоляції (1-2 км щорічно), придбання та застосування приладів для пошуку витоків на теплових мережах і проведення технічного діагностування з виявленням зношених ділянок теплових мереж, а також розробку й виконання графіка обходу теплових мереж з метою своєчасного виявлення витоків теплоносія.
Суттєвою проблемою стали постійні підтоплення теплових мереж каналізаційними стоками, витоками водопроводів та зливовою каналізацією. Унаслідок цього втрати тепла збільшуються в декілька разів та зменшується термін служби трубопроводів.

Оскільки загальний знос теплових мереж становить 64% і водночас підприємство відчуває значну обмеженість у тарифних коштах, суттєве зменшення втрат тепла при транспортуванні можливе лише за умови залучення кредитних та бюджетних коштів.
Необхідно зазначити, що тарифи на теплову енергію розраховані, виходячи з нормативного розміру втрат теплової енергії при транспортуванні. Тому навіть при наявності фактів понаднормових втрат їх вартість у жодному випадку не буде перекладатися на споживачів.

– Упродовж аномально теплого березня і на початку квітня час від часу можна було почути жваві дискусії, коли в нашому місті «треба було» завершувати опалювальний сезон. То коли ж насправді має закінчуватися опалювальний період і чи може підприємство на власний розсуд приймати рішення, ґрунтуючись на побажаннях своїх споживачів?

– У питаннях початку і закінчення опалювального періоду, як і всі попередні роки, підприємство чітко дотримується законодавчої бази: Правил експлуатації теплових установок і мереж, Правил підготовки теплових господарств до опалювального періоду, кліматичних умов. Підставою для закінчення опалювального періоду стали відповідні рішення, прийняті органами місцевого самоврядування при підвищенні середньодобової температури упродовж трьох діб понад +8°C. Цей рік не став винятком. Рішенням №70 виконавчого комітету Полтавської міської ради опалювальний період завершено з 9 квітня цього року.
Споживачі, чиї багатоповерхівки обладнані будинковими тепловими лічильниками, можуть – і ми про це неодноразово нагадували – самостійно приймати рішення щодо дострокового закінчення опалювального сезону або зменшувати температуру в приміщеннях житлового будинку.

– Літо – пора, коли полтавські теплоенергетики активно готуються до наступного опалювального сезону. За якими основними напрямками цього року працюватиме підприємство в рамках підготовки до наступної зими? Чи є в цьогорічних планах щось таке, що робить це міжсезоння особливим? Скільки коштів потребуватиме підготовча кампанія, куди вони будуть спрямовані?

– Одразу після закінчення опалювального періоду підприємство розпочинає підготовку свого теплового господарства до наступного.

Плани на поточний міжопалювальний період розроблені згідно з технологічними потребами та з урахуванням фінансових можливостей підприємства.
До основних об'ємних і фінансово затратних заходів можна віднести:
– капітальний ремонт котла ПТВМ-50 №3 на районній котельні на вул. Ціолковського, 36. До складу монтажних робіт входить заміна металевих поверхонь нагріву, обмурування та футерування котла;
– заміну димової труби зазначеного котла, висота якої становить понад 50 м;
– заміну системи автоматики безпеки і регулювання на трьох квартальних котельнях;
– реконструкцію ділянки теплової мережі, над якою стоїть ринок «Мотель»;
– капітальний ремонт зношених та аварійних ділянок мереж опалення та гарячого водопостачання довжиною 4,6 км у 2-трубному вимірі;
– капітальний ремонт систем електропостачання котелень (ремонт електромереж, трансформаторних підстанцій, вузлів обліку, встановлення компенсуючих установок);
– капітальний ремонт поверхонь нагріву котлів різних модифікацій та заміну котлових модулів;
– капітальний ремонт огороджувальних будівельних конструкцій котелень та ЦТП підрядним способом (покрівлі, фасади, скління, димові труби тощо).

Окрім найбільш фінансово затратних заходів, у період підготовки теплового господарства до зими плануємо виконати профілактичні роботи на котлах, газовому та електрообладнанні, насосному парку, установках докотлової обробки води, теплообмінниках, ремонт теплової ізоляції, відновлення асфальтобетонного покриття, перевірку автоматики безпеки та інші заходи.

Так, уже тепер на котельні на пров. Космічному, 9,
проводяться роботи зі встановлення утилізатора тепла продуктів горіння, що також належить до сучасних енергоощадних заходів.
Виконання цих профілактичних робіт дає змогу підприємству забезпечувати надійну безаварійну експлуатацію теплового господарства впродовж всього календарного року.
Загальна сума, яку підприємство планує використати на підготовку котелень, центральних та індивідуальних теплових пунктів і теплових мереж до нового опалювального сезону, становить 29,8 млн грн.
Водночас сподіваємося на фінансову допомогу з обласного бюджету, що дасть можливість розширити перелік об'єктів, які підлягають капітальному ремонту і модернізації.

– Минулого року багато говорилося про ситуацію навколо ринку «Мотель». То як там нині? Чи не змінилися плани підприємства щодо капітального ремонту теплової мережі, на якій самовільно встановлені кіоски ринку, і коли чекати на початок робіт на території ринку?

– Реконструкція теплової мережі, над якою розрісся ринок «Мотель», запланована на початок травня 2019 року, уже фактично розпочалася. На проведеній нараді за участю представників міськвиконкому, обласної державної адміністрації та керівництва ринку відповідним протоколом зафіксовані перелік необхідних підготовчих робіт та їх виконавці, узгоджений список МАФів, які підлягають демонтажу на період виконання робіт. Спеціалісти підприємства розробили проектно-кошторисну документацію з варіантом прокладання нової теплової мережі на межі нинішньої території ринку.

На початок квітня цього року вже були проведені тендерні торги на закупівлю необхідних труб і комплектуючих, вартість яких складає майже 5 млн грн, та виконана підготовка будівельного майданчика. Ураховуючи, що планується надземний спосіб прокладення теплової мережі, нині майже завершені роботи зі знесення дерев, які ростуть в охоронній зоні теплової мережі, та бетонування опор для повітряних трубопроводів теплопостачання.

– Щоліта, коли починається плановий ремонт об’єктів підприємства, у полтавців зникає гаряча вода. Від чого залежить тривалість планових зупинок котелень на ремонт, а отже, і термін відсутності гарячої води в оселях споживачів? Де можна ознайомитися з графіком проведення планових ремонтів об’єктів теплового господарства нашого міста?

– Кожного року підприємство розробляє графік поточного ремонту котелень, ЦТП і теплових мереж, який узгоджується з органами місцевого самоврядування і вже в березні оприлюднюється. Так, цього року планові зупинки об’єктів підприємства стартували 13 березня. Графік підготовки теплового господарства до наступного опалювального періоду був опублікований на офіційному сайті підприємства та в засобах масової інформації. Також на сайті «Полтаватеплоенерго» діє цілодобовий он-лайн-сервіс «Мапа комерційного обліку», де споживачі можуть знайти адресну інформацію про період відсутності гарячої води у зв’язку з профілактичними роботами для кожного житлового будинку, де надається послуга з централізованого гарячого водопостачання.

Варто підкреслити, що за останні роки терміни зупинки котелень мінімізовані і становлять від п’яти до 14 календарних днів. Єдиний виняток – районна котельня на вул. Ціолковського, 36. Це найбільша котельня, яка обслуговує майже третину міста, тож на її підготовку до наступного опалювального сезону знадобиться три тижні.

Підприємство розробило графік підготовки, враховуючи багато чинників: потужність теплогенеруючого обладнання, протяжність теплових мереж, їхній технічний стан тощо. Чим більшу потужність, довжину мереж має котельня, тим більше потрібно часу для виконання комплексу профілактичних заходів. Основні роботи під час зупинки припадають на гідравлічні випробування мереж теплопостачання, їх поточний ремонт. На цей період підприємство планує і заміну ділянок теплових мереж.

– Чи може щось завадити підприємству якісно підготуватися та вчасно розпочати наступний опалювальний період?

– Ми вважаємо, що заплановані заходи реальні й можуть бути виконані. Однак існує кілька проблем, що можуть стати на заваді їх реалізації. По-перше, це обмеженість у часі, адже міжопалювальний період не такий уже й тривалий, і працівники підприємства змушені працювати в напруженому режимі. По-друге, це низький рівень середньої заробітної плати по підприємству, через що кваліфіковані працівники різних професій звільняються, і це призводить до кадрового голоду, рівень якого на сьогодні наближається до критичної позначки. До таких фахівців належать зварювальники, котлочистильники, термоізолювальники, слюсарі-монтажники, майстри виробничих дільниць тощо. Третя обставина, що додає труднощів підприємству, – буває складно знайти кваліфікованого підрядника. Четвертий фактор, який створює незручності, – у результаті тендерних торгів визначається переможець, який не завжди добросовісно виконує свої зобов'язання.

– Підготовкою теплового господарства у нашому місті займається «Полтаватеплоенерго». А хто ж має опікуватися підготовкою багатоквартирних житлових будинків до наступного опалювального сезону?

– При наданні послуг населенню підприємство використовує внутрішньобудинкові мережі житлових будинків, обслуговування яких здійснюється балансоутримувачами будинків. Комплекс робіт з підготовки будинків до опалювального періоду, передбачений Правилами підготовки теплових господарств до опалювального періоду, затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України та Міністерства з питань житлово-комунального господарства України №620/378 від 10 грудня 2008 року, проводиться балансоутримувачами будинків (ЖЕО, ОСББ, ЖБК і т.д.).

З року в рік підприємство інформує власників житлових будинків та мешканців щодо заходів, які потребують першочергового виконання у житлових будинках для більш ощадливого споживання теплової енергії. Представники ж підприємства беруть комісійну участь у перевірці стану готовності внутрішньобудинкових систем теплоспоживання до прийому теплоносія в опалювальний період.

– Що потрібно робити полтавцям уже тепер, аби взимку і не мерзнути, і, раціонально використовуючи теплову енергію, заощаджувати на опаленні?

– На сьогодні під обліком теплової енергії перебуває понад 92% площі багатоповерхових житлових будинків, що дало змогу споживачам розраховуватися за фактично отриману теплову енергію. Але це лише перший крок до ощадливості споживання тепла. Щоб реально побачити економію, необхідно раціонально його споживати. У багатьох будинках результат досягається завдяки «ручному» регулюванню відповідальними представниками громади, а в деяких багатоповерхівках за кошти мешканців або «теплих кредитів» облаштована автоматизація вузлів обліку з регулюванням споживання тепла залежно від температури зовнішнього повітря, що дає більший розмір економії.

Значною проблемою в якості послуг з гарячого водопостачання залишається відсутність як зовнішніх, так і внурішньобудинкових циркуляційних трубопроводів, що викликає обґрунтовані нарікання споживачів. Зі свого боку підприємство розробило програму відновлення циркуляційних трубопроводів і повною мірою її дотримується. Відновлено роботу трубопроводів у мікрорайонах Левада, частково на Садах-2, Огнівці, Алмазному. З будинками значно складніше. На сьогодні з понад 700 житлових будинків, де надається послуга з централізованого постачання гарячої води, лише 92 обладнані системою циркуляції, що працює. І, наскільки відомо, міська програма з відновлення внутрішньобудинкових мереж у житловому фонді Полтави на сьогодні не існує.

9 квітня завершився черговий опалювальний сезон, і вже сьогодні споживачам потрібно думати, яких заходів необхідно вжити, щоб зменшити плату за спожиту теплову енергію, починаючи з обов'язкових, як-то ремонт і утеплення вхідних дверей, відновлення скління, теплова ізоляція розподільчих трубопроводів, ревізія запірної арматури на трубопроводах та стояках, інших заходів, передбачених Правилами підготовки внутрішньобудинкових систем. Їх виконання дозволить економити певну кількість тепла. Більш дієві заходи із влаштування автоматизованих ІТП, утеплення будівельних огороджувальних конструкцій, заміни вікон і дверей на сходових клітках. Для цього потрібні чималі кошти, але за бажання і згоди співвласникам будинку можна скористатися державною програмою й отримати «теплі кредити» в банківських установах.

Прес-служба «Полтаватеплоенерго»
Богдан Шевченко, 17.05.2019, 12:19121
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<травень