21 травня 2019 • № 20 (1556)
Rss  

«Печери забутих снів»

21 травня у полтавській філії Міжнародної культурної організації «Новий Акрополь» відбулася цікава зустріч із доісторичним мистецтвом – мистецтвом кам’яного періоду людства, про яке ще жодного разу не говорили науковці обласного центру. Особливістю сучасного стану філософської думки вУкраїні є те, що вона змушена критично переглядатита переоцінювати попередні надбання науки. Як визнають більшість вітчизняних філософів,від старих стереотипів соціологічна думка України вжевідійшла, але нових поглядів ще не виробила. От саме тому такими цінними є заходи, що проводить «Новий Акрополь». На травневому засіданні йшла мова про музеї доісторичного живопису, які збереглися до наших часів. Ірина Овчаренко, кандидат філософських наук і директор цієї філії, побудувала зустріч нетрадиційно. По-перше, її лекція більше нагадувала щиру розмову друзів, аніж суху наукову доповідь, по-друге, ілюстрацією розповіді слугував документальний фільм російських кінематографістів під назвою «Зародження мистецтва». Цьому слугував і перегляд літератури, влаштований співробітниками філії.На заході йшла мова про такі печери, як Альтаміра в Іспанії, Ласко та Шове у Франції, Печера рук в Аргентині, Джімбетка в Індії, Капова та Ігнатієва в Росії (на Уралі), Магура в Болгарії, Серра-да-Капивара – Національний парк на півночі Бразилії, ЛаасГаал – комплекс печер Сомалі, ТадрартАкакус – в пустелі Сахара, а ще про Таселін-Аджер – музей доісторичного мистецтва в Єгипті.

Ірина Овчаренко зокрема поділилася історією відкриття печери, яку нині образно називають «Сикстинською капелою» камінного століття.

- Печеру Альтаміра відкрили у 19 ст. До іспанського графа МарселіноСанс де Саутуола, який гуляв з дочкою Марією, це сталося у 1876 році, підійшов слуга і розповів, що під час полювання вони знайшли печеру з цікавими малюнками. Донька захотіла подивитися і граф поїхав із нею до тієї печери. Донька вигукнула: « Тато, подивись бики на стелі!» Треба зазначити, що у таких печерах з малюнками ніхто не жив, їх розмальовували і закривали… Малюнки тварин булизроблені чорними, червоними, білими та жовтими фарбами і такої гарної якості, що цього аристократа звинуватили у фальсифікації, коли він доповів про них на Міжнародному науковому форумі. Вісім років життя він доводив свою правоту і помер. А за кілька місяців відкрили печери у Франції і визнали правдивість його свідчень науковому товариству і розпочали називати першовідкривачем.Треба зазначити, що у таких печерах з малюнками ніхто не жив, їх розмальовували і закривали…Донька Марія, а потім її потомки продовжили справу МарселіноСанс де Саутуоли і опікуються цією печерою і в 21 ст. Вони зробили її копію – «Альтаміру-2», куди приводять екскурсії, а справжня закрита і туди доступ лише для науковців. Іспанський драматург Лопе де Вега ще в 16 ст. писав у своїх комедіях про наскальні малюнки, але науковці проявили зацікавленість до них лише у 20 ст. У печері Альтаміра на стінах зображене життя і смерть биків настільки достовірно і майстерно, що художник Пікассо, коли побачив її на Півночі Іспанії, сказав: « Після роботи в Альтамірі усе мистецтво занепало».

До речі, перше слово, яке вимовивПаблоПікассо – «олівець» – «piz», скорочене від «lápiz» з іспанської мови – «олівець».В дев'ятирічному віці Пікассо намалював свою першу картину «Пікадор» (LePicador), де зобразив вершника під час бою биків. Іще одна цікавинка: бики Пікассо – аналог тим, що побачив живописець у цій печері.

Сучасні дослідники порівнюють науку зі сходинками, а мистецтво – з крилами, бо воно нагадує політ .Особливість мистецтва палеолітуполягає в тому, що твори в печерах схожі на сучасне мистецтво імпресіоналізму та пуантилізму (малюнок крапельками). До того ж ці малюнки переконливо доводять, що мистецтво взагалі не піддається теорії прогресу, а твір - цілісний. Також треба пам’ятати, що в духовній сфері робота людини розпочалася раніше, аніж у матеріальній,до того ж була довершена. Простежуючи історію вивчення наскального живопису ми можемо переконатися наскільки складно світ науки приймає нові факти, теорії з історії людства, як важко розстається зі своїми гіпотезами, концепціями, аніж бажає знайти істину.

Оксана Кравченко, 08.06.2015, 11:152173
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<квітень