25 серпня 2019 • № 34 (1570)
Rss  

Чому одне з найбільших полтавських підприємств «Полтаватеплоенерго» ставлять під загрозу банкрутства?

Зарплати на підприємстві не можуть підняти через спротив НКРЕКП.

«Полтаватеплоенерго» – одне з найбільших підприємств обласного центру. Тут працює близько 850 жителів міста та області. Підприємство надає послуги з централізованих опалення та постачання гарячої води майже 200 тисячам жителів Полтави, експлуатує теплові мережі загальною протяжністю у двотрубному вимірі понад 213 кілометрів. У холодну пору року «Полтаватеплоенерго» стає чи не найважливішою складовою життєдіяльності міста та області. Проте нині полтавські тепло-енергетики перебувають у надзвичайно складній ситуації, яку самостійно вони вирішити не в змозі. Цього року (уперше за всю новітню історію «Полтаватеплоенерго») довелося починати опалювальний сезон із суттєвим дефіцитом кадрів: на підприємстві 20% вакантних посад. І якщо спочатку звільнялися переважно представники робітничих професій, то тепер із підприємства йдуть навіть керівники служб, інженери, вузькі спеціалісти, які пропрацювали 10–20 років і знають усі тонкощі та специфіку роботи. Причиною трудової міграції працівників стає рівень заробітної плати, яка нижча на 30–40%, ніж у промисловій галузі області та на інших підприємствах міста, що обслуговують населення.

– Уперше цього року ми не змогли набрати на опалювальний сезон операторів котелень. Хоча щороку в нас працювали вже навчені люди, які знали цю роботу. Тепер їх зупиняє рівень заробітної плати. Поки що нас виручають пенсіонери, які згодні попрацювати операторами на рідному підприємстві. Але як ми увійдемо вже у наступний опалювальний сезон – поки що велике питання, – коментує прес-служба підприємства.

У чому ж причини ситуації, що склалася? На підприємстві пояснюють, що головна причина – у «принциповій» позиції Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Саме вона регулює і встановлює тарифи для великих теплопо-стачальних підприємств комунальної галузі України.

В умовах необхідності коригування окремих складових тарифу на теплову енергію через стрімке зростання їх вартості (енергетичні складові – вартість природного газу та електричної енергії) національний регулятор вибірково ставиться до інших витрат, навіть законодавчо передбачених. Насамперед ідеться про гарантії з оплати праці. Такий підхід до тарифоутворення (вибіркове включення до тарифів складових у необхідних розмірах) уже призвів до того, що підприємство не лише не може тримати зарплату працівників на конкурентному для Полтави й області рівні, але й має великі збитки через виконання рішень уряду щодо підвищення в країні соціальних стандартів.

– У листопаді ми ініціювали перед національною комісією перегляд рівня заробітної плати на підприємстві. При цьому, якщо зростання ціни на газ спричинило підняття тарифу на теплову енергію на 18 відсотків, то підвищення зарплати до середнього по галузі рівня змінило б тариф лише на три відсотки. Проте в НКРЕКП нам абсолютно безпідставно і безапеляційно відмовили, не надавши при цьому якоїсь аргументованої відповіді. Незрозуміло лише, де у такому підході нацрегулятора враховані інтереси працівників підприємства (переважна більшість яких водночас і споживачі послуг) та споживачів. У НКРЕКП пообіцяли лише, що, можливо, переглянуть рівень заробітної плати в травні 2019 року. Тому незрозуміло, як нам утримати фахівців із досвідом роботи без можливості забезпечити їх заробітною платою на рівні з іншими підприємствами енергетичного сектору навіть у нашому місті? – коментує прес-служба підприємства.

Затримка у коригуванні тарифів призводить до мільйонних збитків

Сама процедура затвердження тарифів НКРЕКП надзвичайно затяжна і вкрай забюрократизована. Через це в умовах постійного зростання вартості складових тарифу на послуги підприємства «Полтаватеплоенерго» змушене вже тривалий час працювати із тарифами, які не «встигають» за зміною своїх складових. Це призводить до постійних і серйозних збитків.

При цьому, для прикладу, НКРЕКП може ухвалити рішення про підвищення тарифів на воду (для підприємств водопровідно-каналізаційної галузі) і на електроенергію (для відповідних обленерго), але «автоматично» не відкоригувати залежний від них тариф на тепло. Інколи розбіжність у часі таких «неузгодженостей» перевищує півроку. Та навіть у таких випадках ініціювати коригування тарифів на послуги з централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води доводиться підприємству з дотриманням усієї процедури. А потім кілька місяців чекати на відповідь від комісії.

Так було й у 2018-му. Іще в лютому минулого року «Полтаватеплоенерго» направило до комісії документи щодо коригування тарифу на тепло, адже зросла вартість води та електроенергії, які входять до його складу. Проте комісія розглядала звернення… вісім місяців! Скоригований тариф для «Полтаватеплоенерго» набув чинності лише із жовтня 2018-го. До цього часу підприємство змушене було платити і за воду, і за електроенергію за новими цінами й отримувати астрономічні збитки. Приміром, лише на постачанні гарячої води населенню «Полтаватеплоенерго» щомісяця мало нічим не компенсовані збитки на суму в понад 400 тис. грн.

Аналогічна ситуація склалася і з останнім підвищенням ціни на природний газ восени 2018 року. Спочатку голова НКРЕКП запевняла, що тарифи на тепло нібито відкоригують разом зі зростанням вартості газу. Проте комісія цього так і не зробила. Природний газ «Полтаватеплоенерго» із 1 листопада закуповувало у газопостачальників за ціною, на 23% вищою за попередню, а наступні два місяці продавало тепло за старим тарифом, у якому врахована «стара» вартість газу. І лише із 1 січня НКРЕКП підвищила-таки тариф на тепло.

– Це знову ж таки призвело до серйозних збитків. Адже у структурі тарифу на тепло блакитне паливо займає близько 80 відсотків! Ми платили за газ нову, підвищену ціну, а продавали тепло за старою. Через це за підсумками минулого року підприємство має значні збитки у понад 30 млн грн, джерела для покриття яких у підприємства відсутні. Надалі це призводить до заборгованості підприємства перед НАК «Нафтогаз», а накопичення боргів – до штрафних санкцій. А це додаткові збитки, яких відшкодовувати підприємству ніхто не буде, і відволікання обігових коштів, які конче необхідні теплоенергетикам для ремонту і модернізації теплового господарства міста, – пояснює прес-служба підприємства.
Ураховуючи багаторічний досвід неефективного регулювання НКРЕКП діяльності підприємств галузі комунальної теплоенергетики, органи місцевого самоврядування і самі підприємства галузі порушують питання щодо передачі повноважень з ліцензування господарської діяльності у сферах теплопостачання і відповідно встановлення тарифів на теплову енергію та комунальні послуги від НКРЕКП до місцевих органів влади. Тим самим буде забезпечена належна реалізація повноважень органів місцевого самоврядування щодо управління майном, що перебуває у власності територіальних громад, покращиться фінансово-економічний стан підприємств теплопостачання.

– Очікуємо, що це дозволить підприємству вийти з нинішнього складного й абсолютно безперспективного становища, поліпшити стан теплового господарства міста (який національним регулятором взагалі ігнорується) і допоможе зберегти кращі кадри не лише в Україні, і тут, у Полтаві й на «Полтаватеплоенерго», – коментує прес-служба підприємства.

Варто відзначити, що, попри складне становище, підприємство, долаючи всі труднощі й негаразди, працює у штатному режимі, забезпечуючи тепло та затишок в оселях жителів міста й області. «Полтаватеплоенерго» продовжує утримувати у належному стані розгалужені мережі, проводити їх своєчасний ремонт та забезпечувати постійне й безперебійне надання послуг з централізованого опалення та постачання гарячої води.

За даними прес-служби «Полтаватеплоенерго»
Іван Мольченко, 25.03.2019, 15:5795
ПнВтСрЧтПтСбНд
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31