×

Андрій Матковський: «Рідне місто» разом із Шамотою знову роблять полтавців заручниками перевізників

На початку року депутати міської ради виділили кошти на закупівлю 12 автобусів. А полтавці так і не отримали обіцяного нового комунального транспорту, і жодних зрушень не передбачається. Тим часом перевізники говорять про підвищення вартості проїзду. Кореспондент «ПВ» поспілкувався із головою фракції у міськраді Андрієм Матковським щодо цієї ситуації.

Депутат підкреслив, що нині ситуація із транспортними перевезеннями в обласному центрі украй незадовільна і містяни знову на порозі нового транспортного колапсу:

– Полтавці ще не оговталися від того колапсу, який був кілька місяців тому, коли перевізники влаштували страйк, вимагаючи підвищити тарифи на проїзд. Тоді я виступив ініціатором того, щоб знайти компроміс із перевізниками та врегулювати катастрофічну ситуацію, що допустили Шамота та Чепурко, який відповідає за цю сферу. Запропонував утримати компромісну ціну на проїзд, яка була б прийнятною як для підприємців, так і для полтавців. А також наголошував, що в місті негайно потрібно створити потужне комунальне транспортне підприємство, закупивши нові автобуси. Для цього нам необхідні 300 одиниць транспорту. Проте навіть мільярдний бюджет міста не дозволяє це зробити відразу. За нашою пропозицією міськрада прийняла відповідну програму по зміцненню комунального транспортного підприємства. Першим кроком було підписання кредитної угоди із ЄБРР на закупівлю 40 новеньких тролейбусів. Другим кроком, ще на початку року, стало виділення депутатами коштів на 12 автобусів. Їх треба було закупити ще до у початку літа. А потім з перевиконанням бюджету планувалося докупити ще з десяток транспортних одиниць. Таким чином уже до кінця цього року місто мало б 20 додаткових комунальних автобусів, якими ми забезпечили б основні маршрути, де не ходять тролейбуси, як-то Сади, Огнівка тощо. А також відновили б у повному обсязі мою програму «Місто без околиць». І тоді міська влада змогла б контролювати ситуацію з перевізниками та не дозволила їм брати в заручники полтавців та диктувати свої умови.

Андрій Матковський стверджує, що програма із закупівлі нового транспорту для комунального підприємства міста нинішньою коаліцією фактично завалена:

– Що ж ми маємо сьогодні? Уже закінчується осінь, зима на носі, а місто не отримало жодного нового автобуса. Хоча гроші на це закладені в бюджеті. Нам розповідають представники ЖКГ, за яке нині відповідальність несе «Рідне місто» і конкретно Олексій Чепурко, що кілька разів вони оголошували тендер, який так і не відбувся. Що їм треба? Чи не вистачає розуму, чи руки ростуть не з того місця, щоб організувати та провести нормальний тендер. Ось Кременчук чомусь зміг провести тендер, і місто вже закуповує додаткові автобуси. У Полтаві ж цю програму завалили. Хоча гроші на це були. І знову нас перевізники будуть брати в заручники, щоб ми вибирали, чи ходити пішки, чи піднімати вартість проїзду. Тому в мене виникає запитання: мабуть, «Рідне місто» зацікавлене в тому, щоб у нас не було міцного комунального транспортного підприємства і підвищувалися тарифи на проїзд. Інакше мені важко пояснити, чому так відбулося. Тому наша команда вважає, що чиновники із «Рідного міста», які відповідають за транспортне перевезення, незадовільно виконують свої обов’язки і заслуговують звільнення.

А що у інших?

Івано-Франківськ – місто комфортабельних автобусів і тролейбусів

У 2008 році до Полтави приїжджали представники влади з Вінниці та інших обласних центрів, щоб вивчити наше транспортне сполучення та перейняти досвід програми колишнього міського голови Андрія Матковського «Місто без околиць». Нині ж багато з тих міст обійшло Полтаву за цим напрямком. «ПВ» ділиться успішним досвідом господарювання в Івано-Франківську. Від початку року в цьому обласному центрі ледь не щотижня відкривали нові комунальні маршрути. І це не дивно, адже в місті нині вже курсує 42 нові автобуси, хоча ще рік тому тут не було жодної такої машини.

Затверджена міською радою в лютому 2018 року Програма розвитку комунального транспорту міста на 2018–2022 роки передбачає закупівлю 40 нових низькопідлогових тролейбусів з можливістю автономного ходу, 20 тролейбусів, що були у вжитку, 40 великогабаритних низькопідлогових автобусів, збільшення до п’яти кількості комунальних автобусних маршрутів, будівництво шести нових тролейбусних ліній загальною протяжністю 19,8 км, збільшення кількості тролейбусних маршрутів до 12 і щоденного випуску тролейбусів на лінію до 60 одиниць.

– Розвиток комунального транспорту – один із пріоритетів міської ради, – каже міський голова Івано-Франківська Руслан Марцінків. – У цій справі ми одночасно вирішуємо кілька завдань: соціальне (автобуси мають бути зручні й недорогі для людей) і екологічне (орієнтуємося на сучасні малошкідливі для довкілля машини). Скажімо, українські «Богдани» і турецькі «Кобри» відповідають західним екологічним стандартам Euro-5. Орієнтація на великогабаритні автобуси допоможе з часом зменшити кількість старих, невеликих за пасажиромісткістю автобусів на вулицях нашого міста, яке вже задихається від величезної кількості автотранспорту. Сьогодні містом курсує вже 42 нові комфортабельні автобуси, тоді як на початку 2018 року ще не було жодного. Іванофранківці позитивно оцінюють поліпшення умов на міських пасажирських перевезеннях і все більше віддають перевагу саме зручному комунальному транспорту. Конкуренція з боку комунального автопідприємства неодмінно підштовхне приватних перевізників до поліпшення якості пасажирських перевезень та оновлення автобусів, якщо вони хочуть залишитися на цьому ринку.

Прикладом такого оновлення став маршрут №55, де працює 12 новеньких великогабаритних турецьких автобусів покращеної комплектації марки «Guleryuz Cobra GD 272 LF». Їхня вартість – майже 66 млн грн, або 5,5 р y млн грн за один автобус. Машини розраховані на 95 пасажирів (місць для сидіння – 26) і пристосовані для маломобільних пасажирів та дитячих візків. «Кобри», як в Івано-Франківську назвали ці автобуси, разом із 24 новими великогабаритними українськими автобусами «Богдан» обслуговуватимуть також маршрути №№27 і 41. Експертний директор компанії «Guleryuz» Алі Чинчоуглу під час презентації автобусів зазначив, що Івано-Франківськ став першим українським містом, яке закупило автобуси вказаної моделі, а загалом компанія «Guleryuz» співпрацює з 30 країнами світу. Як стверджує директор КП «ЕАТ» Віталій Голутяк, недавно отримані «Богдани» хоч і гарні машини, однак за низкою технічних характеристик дещо поступаються турецьким, котрі мають потужніший двигун, якіснішу обшивку, оснащені кондиціонерами, обігрівачами, відеоспостереженням, мультимедійною установкою для озвучення зупинок тощо.

Поряд із поповненням автобусного парку оновлюють і тролейбусний. Недавно КП «ЕАТ» отримало два довгі тролейбуси «Volvo» на 145 пасажирів, які вже курсують на маршруті №6. Якщо ці пристосовані для маломобільних груп із можливістю автономного ходу тролейбуси, які хоч були у вжитку в Австрії, однак і нині ще в гарному технічному стані зарекомендують себе добре в експлуатації в Івано-Франківську, то «Електроавтотранс» може придбати до кінця року ще 14 таких машин. Окрім цього, КП «ЕАТ» має отримати в нинішньому році 29 нових низькопідлогових тролейбусів на 105 пасажирів білоруського виробництва вартістю понад 5,514 млн євро завдяки кредитному та грантовому договору з ЄБРР, причому шість безплатно.