×

Як не потрапити на гачок фінансових компаній

Відвідали банк, аби оформити картку для пенсійних виплат чи заробітної плати, а в «подарунок» отримали кредитну? Придбали пральну машинку в кредит, але не догледіли, що окрім щомісячної суми погашення боргу, необхідно також сплачувати додатковий платіж за СМС-супровід від банку, на який Ви не надавали згоду? Привабив 0,01% відсоток за користування мікрокредитом, а виявилось, що він не річний, а денний?

Як уберегти себе від небажаних ризиків і наслідків в процесі користування фінансовими послугами та на що необхідно звернути увагу, аби не потрапити на гачок фінансових компаній − коментує заступниця начальника відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги Дніпровського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Анастасія Юхименко.

Як уберегти себе від ймовірного порушення Ваших прав?

По-перше, визначтесь з умовами та порядком отримання фінансової послуги.

Серед найпоширеніших фінансових послуг можна виділити: споживче кредитування, страхування, кредит на авто чи житло, а також депозит. Якщо Ви бажаєте скористатись однією із цих послуг, важливо звернути увагу на умови та порядок їх отримання, наприклад:

  • термін, на який надається послуга;
  • повна вартість, включаючи комісії та додаткові послуги (наприклад, страхування);
  • графік погашення кредитних зобов’язань;
  • умови дострокового погашення (наприклад, чи існують штрафні санкції за дострокове погашення кредиту);
  • можливі санкції за несвоєчасне внесення платежів тощо.

По-друге, уважно ознайомтесь із порядком укладення договору.

Наприклад, якщо розглядати мікрокредит (позика, яка менша, ніж мінімальна заробітна плата (до 01.12.2021  це 6 000 грн., а з 01.12.2021 6 500 грн.), що надається строком до одного місяця) як одну із фінансових послуг, то договір на надання такого кредиту наразі можна оформити онлайн. Для оформлення такого типу фінансової послуги іноді достатньо лише натискати необхідні віконця на вебсайті фінансової компанії та надіслати фото своїх документів в електронному вигляді. Такий договір вважатиметься прирівняним до договору на папері. Тому вкрай важливо, аби кожен пункт договору був зрозумілим для Вас. Якщо ж ні − ставте додаткові запитання консультантам.

Як ідентифікувати, що Ваші права порушуються?

Найтиповішими випадками порушення прав споживачів є:

  • відмова у видачі банківської картки (наприклад, зарплатної або пенсійної) без додаткового оформлення кредитної картки;
  • одночасне оформлення страховки разом із оформленням банківської картки та/або кредиту попри бажання споживача оформити таку страховку в іншій установі;
  • автоматичне підключення СМС-інформування від фінансової установи, за що знімається окрема плата, без згоди споживача;
  • підвищення оплати за користування банківською карткою без попереднього інформування споживача.

Куди звертатись у випадку, якщо Ваші права порушено?

Установою, яка виступає на захисті прав споживачів фінансових послуг, є Національний банк України. У випадку порушення Вашого права, як споживача фінансової послуги, Ви маєте право звернутись із письмовою заявою до Національного банку України, у якій обов’язково мають бути зазначені:

  • Ваше прізвище, ім’я, по-батькові;
  • місце Вашого проживання;
  • адреса електронної пошти (у разі, якщо Ви надсилаєте електронне звернення);
  • суть порушеного Вами питання: з боку якої фінансової установи, на Вашу думку, були порушення, в чому вони проявляються, а також прохання чи вимоги, які Ви ставите перед Національним банком України (бажано у якості додатка надати копію договору, який укладений між Вами та фінансової установою на надання фінансової послуги);
  • дата та підпис.

Також звернення до Національного банку України можна направити онлайн, заповнивши відповідну форму за посиланням: https://bit.ly/3CwF4rR.

У строк від 15 до 30 (а у деяких випадках − до 45) календарних днів Національний банк України має надати відповідь за результатами розгляду Вашого звернення.

Яка відповідальність існує для фінансової установи за порушення прав споживачів фінансових послуг?

Відповідальність для фінансової установи, яка порушила Ваші права, може бути у вигляді штрафної санкції, а саме:

у розмірі від 300 до 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (або від 5 100 грн. до 10 200 грн.) за:

  • ненадання, надання не в повному обсязі або надання недостовірної інформації про умови надання фінансової послуги;
  • ненадання за запитом споживача фінансових послуг проекту договору про фінансову послугу, якщо такий обов’язок передбачено законом;
  • ненадання примірника договору про надання фінансових послуг та додатків до нього (за наявності);
  • непроведення оцінки кредитоспроможності споживача перед укладенням договору про фінансову послугу, якщо її обов’язкове проведення передбачено законом;
  • укладення договору не в письмовій формі (якщо укладення договору в письмовій формі передбачено законом);
  • неповідомлення про відступлення зобов’язання за договором про надання фінансової послуги, якщо обов’язковість такого повідомлення встановлена законом;

у розмірі від 500 до 800 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (або від 8 500 грн. до 13 600 грн.) за збільшення в односторонньому порядку фіксованої процентної ставки або неповідомлення споживача про зміну змінюваної процентної ставки.

Куди звернутись, аби отримати детальну консультацію?