×

Як працює нотаріат в умовах воєнного стану

Спеціалісти Програми USAID із аграрного і сільського розвитку – АГРО підготували роз’яснювальну інформацію про особливості роботи нотаріату, вчинення реєстраційних та нотаріальних дій в умовах воєнного стану:

1. Пошук  нотаріусів.     

Для того щоб оперативно знайти нотаріуса, який працює в конкретному регіоні в умовах воєнного стану, можна скористатись переліком від Нотаріальної палати України: https://npu.ua/news/notary/ або спеціальним телеграм-ботом @NotariusUaChatBot.

На сьогодні нотаріуси вчиняють обмежений перелік нотаріальних дій без використання спеціальних бланків нотаріальних документів, а саме: нотаріальне посвідчення довіреностей, нотаріальне посвідчення заповітів, засвідчення справжності підписів на документах, тощо.

як працює нотаріат в умовах воєнного стану

2. Правочини з земельними ділянками.     

Через те, що наразі не працюють Держгеокадастр та Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, правочини щодо купівлі-продажу земельних ділянок та зміна власника/користувача земельної ділянки не здійснюються.

Нині Мінагрополітики та Мін’юст працюють над частковим відновленням роботи Держгеокадастру та Державного реєстру прав в обмеженому функціоналі та з обмеженим доступом.

На період воєнного стану встановлено спрощений порядок надання органами виконавчої влади та місцевого самоврядування  в умовах воєнного стану сільськогосподарських земель у користування агровиробникам на один рік без реєстрації ділянок у земельному кадастрі, а прав на них у Реєстрі прав (24 березня 2022 р. ВРУ ухвалила ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (реєстр. №7178)).

як працює нотаріат в умовах воєнного стану

3. Реєстрація змін щодо юридичних осіб та ФОПів.     

Мін’юст надав можливість проводити нагальні реєстраційні дії:

  1. автоматична реєстрація ФОП через портал Дія;
  2. створення благодійних організацій та громадських формувань та змін до відомостей про них;    
  3. зміни  керівника юридичної особи у зв’язку з його смертю;    
  4. зміни місцезнаходження юридичної особи; органів державної влади, органів місцевого самоврядування, казенних підприємств, державних підприємств, комунальних підприємств, комунальних організацій (установ, закладів), державних організацій (установ, закладів), а також акціонерних товариств, які є банками;        
  5. зміни видів економічної діяльності ФОПів;    
  6. припинення підприємницької діяльності ФОПів.

Державна реєстрація проводиться виключно державними реєстраторами, включеними до переліку Міністерства юстиції, незалежно від місцезнаходження нерухомого майна/юридичної особи чи підприємця.

Детальну інформацію можна отримати в суб’єктів надання адміністративних послуг у регіонах.

як працює нотаріат в умовах воєнного стану

4. Стан роботи єдиних та державних реєстрів України.

На сьогодні функціонують, за винятком окремих адміністративно-територіальних одиниць: Спадковий реєстр, Єдиний реєстр довіреностей, Єдиний реєстр спеціальних бланків нотаріальних документів; Державний реєстр актів цивільного стану; Державний реєстр обтяжень рухомого майна; Єдиний реєстр боржників.

Не функціонують: Державний реєстр речових прав на нерухоме майно; Державний земельний кадастр; Єдиний державний реєстр юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань (є можливість вчиняти окремі реєстраційні дії); Єдиний державний реєстр судових рішень.

Обмеження роботи реєстрів є динамічними та змінюються залежно від ходу війни. Міністерство юстиції наразі розробляє план поетапного відкриття доступу та роботи реєстру речових прав та реєстру юридичних осіб.

як працює нотаріат в умовах воєнного стану

5. Забезпечення  виконання зобов’язань.        

Мін’юст та нотаріальна спільнота вживає усіх можливих заходів щодо відновлення роботи необхідних для кредитування інструментів та належного оформлення забезпечення виконання зобов’язань. Першочерговим завданням є відновлення нотаріального посвідчення аграрних розписок, а згодом іпотеки.

як працює нотаріат в умовах воєнного стану

6. Нормативно-правові зміни роботи нотаріату та вчинення реєстраційних дій в умовах воєнного стану викладені в:

  1.  постанові  Кабінету Міністрів України «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 року № 164 (з урахуванням змін та доповнень);
  2.  постанові  Кабінету Міністрів України «Деякі питання державної реєстрації та функціонування єдиних та державних реєстрів, держателем яких є Міністерство юстиції, в умовах воєнного стану» від 06 березня 2022 року № 209 (з урахуванням змін та доповнень).
як працює нотаріат в умовах воєнного стану