×

Колапс реформи МВС: причини та наслідки

Одним з основних шляхів покращення життя в країні став високий рівень безпеки та злагоджена робота правоохоронних органів. На жаль, не всі зміни, передбачені програмою реформи МВС, вдалося реалізувати, що і призвело до вкрай незадовільного рівня безпеки. Аби більш повно висвітлити це питання, кореспонденти «ПВ» зустрілися з експертом та політичним діячем Анатолієм Могильовим, який має 30-річний досвід роботи в правоохоронних органах.

За його словами, розпочата у 2015 році реформа призвела до колапсу всієї системи та в значній мірі підірвала довіру населення:

– Бажання зруйнувати старе та створити принципово нову структуру в найкоротший термін призвело до краху. Замість модернізації й покращень отримуємо низький рівень підготовки кадрів та повну дестабілізацію всередині відповідних структур. Незважаючи на вивчення досвіду європейських країн пострадянського простору, де зміни проходили поступово, влада вирішила піти своїм шляхом. Тож маємо різке зростання кримінальної статистики та відчуття безкарності правоохоронців.


Згідно з наведеними Анатолієм Могильовим даними Звітної палати України, за останні роки значно знизився показник розкриття злочинів,зокрема вбивств та притягнення до відповідальності осіб, причетних до створення та функціонування незаконних злочинних формувань. Також він зазначив, що нині актуальна практика звільнення осіб від кримінальної відповідальності за офіційним проханням слідчих органів:


– Така схема дій призвела до укорінення злочинності в сучасному українському суспільству. За час дії реформи зросла кількість протиправних вчинків, які лишаються поза увагою поліцейських. Уся система покарань зводиться до звичайної бюрократії, і це лише погіршує наше життя. Нинішня влада ігнорує нестабільну політичну та військову ситуацію в країні, де до рук населення «хлинули» незаконна зброя та боєприпаси зі Сходу. Це все вказує на непрофесіоналізм та недалекоглядність уряду минулого скликання, який це допустив.


Крім цього, він зауважив, що найбільше обурення викликає демонстративна безкарність правоохоронців та відсутність будь-якого адекватного реагування на їхні дії з боку керівництва. Як приклад цього він зіслався на резонансну справу з убивством п’ятирічного хлопчика, яка сталася на початку літа в Переяславі-Хмельницькому. Дитину застрелили нетверезі поліцейські. Унаслідок кульового поранення в голову хлопчик помер у лікарні. Дотепер громадськості не представлено жодних результатів службового розслідування та висновків інспекції по особовому складу, що, безумовно, викликало хвилю обурення та нарікання:


– Такі випадки,на жаль,трапляються часто. Майже щодня ми дізнаємося із стрічок новин про перевищення службових повноважень або інші порушення з боку правоохоронців. Люди розуміють, що від системи, яка має їх охороняти, годі чекати правди та порядку. Це значною мірою стає наслідком швидкого заміщення кадрів. Одразу після люстрації, аби швидко відновити кількість працівників, знизили цензи відбору кандидатів, що і призвело до потрапляння до лав людей з низькою соціальною відповідальністю та навіть проблемами з законом. Аварійність серед поліцейських патрульних авто в 30 разів вища, ніж серед цивільного населення.
Стосовно рівня підготовки кадрів експерт підкреслив, що для професійної та ефективної роботи недостатньо тримісячних курсів. На його думку, це призводить до низької підготовки та відсутності необхідних навичок для швидкого реагування у разі протиправної дії. Ще у 2010-му група експертів під керівництвом Анатолія Могильова розробила програму поступового реформування системи МВС. Узявши за приклад досвід Польщі, його команда винайшла найбільш сприятливий для країни вектор розвитку правоохоронних органів, за яким досвід роботи передається поступово, а кадри заміщуютьсяіз зміною системи оцінок.


– Аналізуючи нинішню ситуацію, розуміємо, що, якби нас тоді почули, більшості проблем можна було уникнути,оскільки основні аспекти програми – повернення довіри народу до правоохоронців через жорсткий відбір кадрів та приборкання свавілля працівників через низку покарань у разі порушення законів. Потрібно створити платформу для діалогу громадян та поліції. А, спираючись на професіоналізм та поступовість останніх,ще є надія підвищити авторитет силових структур. Що стосується самих правоохоронців, то маємо забезпечити їм гідний рівень життя як під час роботи, так і з виходом на пенсію. Плануємо започаткувати низку соціальних програм, як-то здешевлення житла, медичне страхування, відпочинок та, звісно ж, гідна пенсія. Тож, аби відновити повноцінну роботу МВС,необхідно визнати недійсним люстраційний закон та повернути колишніх поліцейських для передання досвіду та налагодження роботи всередині системи. У силових структурах має бути порядок із непохитною вертикаллю та дисципліною,і лише тоді можемо розраховувати на покращення та лад у країні.


Щодо зони АТО експерт висловив свою принципову позицію. За його словами, шлях до економічного та соціального розвитку України лежить лише через урегулювання протиріч та досягнення домовленостей з усіма сторонами конфлікту. На його думку, потрібно створити міжпарламентську комісію, яка має детально вивчити перебіг конфлікту та якнайшвидше представити варіанти для досягнення миру:


– Чекаючи рішучих та миттєвих дій від президента, не слід забувати, що Україна – передусім парламентсько-президентська республіка. Тож вважаю, що треба створити комісію не за прикладом Норманського формату або Мінської групи, а таким чином, щоб у ній були присутні представники,уповноважені приймати конкретні рішення на рівні держави та світу. Сподіваюсь, що новобрана влада припинить цю виснажливу для країни війну, а до майбутнього Парламенту оберуть чесних та справедливих депутатів. Бо українці гідні того, щоб жити під мирним небом у безпечному та правомірному громадянському суспільстві.