×

Полтава-1970: відкрили мототрек, сільськогосподарському інституту – 50, як проводжають паровози

Частина п’ята

Переглянувши архівні документи та газетні публікації за 1970 рік, дізнаємося, чим жила Полтава 50 років тому.

У серпні хормейстеру народного ансамблю пісні і танцю «Горлиця» при Палаці культури бавовнопрядильної фабрики та хорового колективу Полтавського педінституту Григорію Левченку присвоєне звання заслуженого працівника культури УРСР.

Стрімкі темпи розвитку мотоболу на Полтавщині та успіхи команди «Вимпел» у змаганнях на першість країни вимагали будівництва в Полтаві мототреку. Споруда була спроєктована на громадських засадах працівниками полтавського філіалу державного проєктного інституту «Укрмістобудпроект». Навесні за пивзаводом праворуч від траси, що веде на Кременчук, з’явилися перші скрепери й бульдозери. Будівництво доручили колективу тресту шляхобудівельних робіт (старший виконроб І.Русін, виконроб В.Павленко), будівельники впоралися із завданням за п’ять місяців. Посильну допомогу в будівництві надали колективи підприємств міста – тепловозоремонтного, турбомеханічного, склозаводу, фабрики музичних інструментів.

Майстер спорту Іван Булавацький розповів: «Я бачив майже всі подібні споруди в країні, виступав на гаревих полях Чехословаччини та ФРН, знаю про умови змагань в інших країнах. Скажу, що це один з найкращих спортивно-технічних комплексів не тільки в країні, а й Європі».

Урочисте відкриття нового мототреку ДТСААФ відбулося 20 вересня 1970 року. Близько 20 тисяч глядачів стали свідками захопливого видовища. З вітальним словом до присутніх звернувся керівник обласного шляхобудівельного тресту К.Смирнов і передав голові обласного ДТСААФ В.Смирнову символічний ключ. Голова виконкому міської ради депутатів трудящих В.Алекєєв розрізав червону стрічку. Відбувся турнір чотирьох команд з мотоболу, у якому переміг полтавський «Вимпел». У перервах між матчами були показові виступи авіамоделістів, картингістів та майстрів спідвею.

Мототрек у Розсошенцях, відкритий у 1970 році.

У вересні Полтавський сільськогосподарський інститут відзначив піввіковий ювілей. У статті «Інституту – 50 років» ректор вишу М.Добровольський розповів про досягнення навчального закладу: «Нині в інституті п’ять факультетів, де навчаються 3282 студенти. На двох кафедрах загальнотеоретичних і суспільних дисциплін працюють 164 викладачі. З них вісім – професори, доктори наук, 83 – кандидати наук, доценти. Інститут має аспірантуру і готує наукові кадри з 11 спеціальностей. З 1967 року йому надано право приймати захист кандидатських дисертацій з землеробства, рослинництва та з фізіології тварин і присвоювати вчений ступінь кандидата сільськогосподарських і біологічних наук. Чимало наших випускників працює науковими співробітниками науково-дослідних інститутів і викладачами вишів, директорами і науковими співробітниками дослідних станцій тощо».     

У жовтні підбили підсумки першості області з футболу. Голова обласної Федерації футболу Д.Матюшенко розповів, що боротьба за перше місце точилася до останнього туру між трьома командами – полтавськими «Промінь» та «Зірка» і «Вагонобудівник» із Кременчука. Лідерство тривалий час утримував «Промінь», але в передостанньому турі поступився миргородським динамівцям і в підсумку став другим. Першу сходинку посіли кременчуківці, третю – полтавська «Зірка».

 «16 листопада від перону станції Полтава-Південна вирушив у свій останній рейс останній на Полтавському залізничному вузлі паровоз СУ-253-93. Його протяжний гудок пролунав не просто як прощальний сигнал, а як підсумок пройденого героїчного і важкого шляху, – писала «ЗП» у матеріалі «Проводи паровоза-ветерана». – З приводу цього на станції Полтава-Південна відбувся багатолюдний мітинг.

– Майже все моє життя пов’язане з паровозом, – говорить почесний громадянин Полтави, один з найстаріших машиністів локомотивного депо І.Зінченко. – 36 років тому я сів за кермо цієї машини і весь час  працював машиністом. У роки довоєнних п’ятирічок перевозив  народногосподарські вантажі для спорудження нових заводів і фабрик, житлових будинків, лікарень, шкіл, інститутів. А коли почалася Велика Вітчизняна війна, водив великовагові поїзди з технікою, боєприпасами та іншими матеріалами для фронту.

Скінчилась війна, і поїзди знову повезли мирну продукцію для відбудови країни.

– Подати останній паровоз! – командує начальник Полтавського відділку залізниці В.Трусов. І от він востаннє зупинився перед вокзалом такий, як завжди, безвідмовний, роботящий. З часом він поступився своєю силою перед побратимом-тепловозом, який замінив його всюди на залізниці. В останній прощальний рейс повів його один з ветеранів локомотивного депо, нині пенсіонер О.Кохан. Машина повільно рушає з місця і, не поспішаючи, проходить по першій колії, по обидва боки якої тісними рядами стоять люди.        

– Зелений світлофор останньому паровозу!

Слідом за ним заквітчаний квітами рухається тепловоз, за кермом якого син О.Кохана Костянтин».

Учениця дев’ятого класу полтавської середньої школи №10 Тетяна Перська стала першою серед наших земляків абсолютною чемпіонкою республіки з гімнастики. На змаганнях у Львові вихованка тренера Леоніда Ейдельмана здобула золоту медаль у вправах на брусах і стала призером у виконанні опорного стрибка. Гімнасти збірної Полтавської області, у складі якої Тетяна Перська, Галина Троцак та Олег Якименко, на чемпіонаті України з гімнастики посіли перше командне місце.

Протягом року в Полтаві відкрили чимало великих магазинів, серед продуктових це один з найбільших на той час у місті гастроном «Усмішка» на Пушкіна,145. Площа торгового залу – понад 612 кв. м. Обладнання для магазину виготовляли на московських підприємствах. На Жовтневій,44, відкрився магазин культтоварів міськпромторгу. У ньому три відділи: радіотовари, музика і фототовари, дитячі іграшки і канцтовари. Магазин працює за методом самообслуговування, продає товари в кредит. Згодом він стане називатися «Новинка». На вулиці Пушкіна,43, відкрили спеціалізований магазин періодичних видань. На вітринах і прилавках – центральні, республіканські та обласні газети, журнали, а також періодичні видання соціалістичних країн. Крім того, тут можна придбати нову книгу, набори кольорових листівок, різні значки. Любителі-філателісти можуть купити цікаві марки та альбоми для них.

Наприкінці року головний архітектор міста В.Слободянюк, який змінив на цій посаді Л.Вайнгорта, розповів про майбутнє Полтави. Окрім створення житлових масивів, планується майже вдвічі збільшити територію парку «Перемога», завершити реконструкцію Червоної площі, алей Жовтневого парку, а вулиця Жовтнева стане пішохідною.