×

Що нового чекає нас у жовтні?

З 1 жовтня в Україні набрала чинності ціла низка різних
нормативних актів, які так чи інакше вплинуть на наше життя.
Про деякі з них ми й інформуємо читачів «ПВ».

За електроенергію платитимуть менше ті, хто економитиме

З 1 жовтня встановлено нові тарифи на електроенергію – 1,44 грн за кВт/ год за умови споживання до 250 кВт/год на місяць. Для всіх,
хто споживає понад цю норму, тариф залишається колишнім – 1,68 грн за кВт/год, повідомили у Міністерстві енергетики. Там уточнили,
що загалом новим тарифом зможе скористатися до 80% населення.

У Міненерго запевняють, що такі тарифи гарантовано залишаться незмінними протягом усього опалювального сезону – до 30 квітня 2022 року.

Хто з пенсіонерів отримає компенсацію?

15 вересня Кабінет Міністрів України ухвалив постанову №963 «Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб у 2022
році та в подальшому». Документом передбачено встановлення з 1 жовтня 2022 року щомісячної компенсаційної виплати пенсіонерам
віком від 70 до 75 років у розмірі до 300 грн. Пенсіонерам, які досягнуть віку 70 років після 1 жовтня 2022 року, компенсаційну виплату встановлять з дати досягнення такого віку. З 2023 року компенсаційна виплата щорічно має індексуватися.

Окрім того, постанова передбачає встановлення з 1 жовтня 2022 року пенсіонерам старше 70 років, розмір пенсійної виплати
яких не досягає 3 тис. грн, додаткових гарантій: за наявності страхового стажу не менше ніж 35 років у чоловіків і 30 років у жінок – доплати до пенсії в сумі, що не вистачає до цієї суми; за наявності страхового стажу менше ніж 35 років у чоловіків і 30 років у жінок – доплати до розміру, пропорційного наявному страховому стажу, виходячи з розміру 3 тис. грн. При цьому в пенсіонерів, які мають необхідний страховий стаж (25 років чоловіки і 20 років жінки), пенсійна виплата не може бути меншою: у пенсіонерів віком 80 років і більше – 2 тис. 600 грн; у пенсіонерів у віці 70–80 років
– 2 тис. 500 грн.

Лікарняні відтепер –в електронному вигляді

З 1 жовтня всі заклади охорони здоров’я видаватимуть електронні лікарняні, повідомляє Урядовий портал. Як відомо, у червні
цього року стартував перехідний етап запуску е-лікарняних по всій Україні. До єдиної інформаційної медичної системи за цей час вдалося підключити майже всі українські лікарні, а це близько трьох тисяч. Загалом сформували майже мільйон е-лікарняних.

Е-лікарняні будуть розділятися на дві частини. Медичний висновок – це документ після обстеження лікаря, у якому міститься загальний діагноз. Лікар створює його в реєстрі та завіряє електронним підписом, а пацієнт отримує про це смс-повідомлення. Медпра- цівник несе повну відповідальність за дані, які він туди вносить. Звідти за кілька секунд лікарняний потрапляє до реєстру Пенсійного
фонду. І там формується електронний листок непрацездатності – це саме той документ, за яким нараховуються виплати.

З новими посвідченнями – хоч куди!

В Україні набрали чинності зміни, регламентовані постановою Кабінету Міністрів №1007, спрямовані на впровадження єдиного типового посвідчення водія, що відповідає європейським вимогам. Вони стосуються ві- дображення інформації про обмеження у керуванні транспортним засобом, повідомляє прес-служба Головного сервісного центру МВС. «Відтепер замість піктограм на посвідченні водія зазначатимуться коди, що використовуються у водійських документах в ЄС», – ідеться у повідомленні.

Окрім того, уряд запровадив зміни і за на- прямком підготовки водіїв транспортних засобів. Так, з 28 вересня одночасне відкриття двох
категорій відбувається шляхом складення іс- питів лише за вищою із них (крім категорій B1, B, BE). Наприклад, при відкритті категорій С та
С1 теоретичний та практичний іспити складаються тільки за категорією С. Водночас, якщо водія, який має кілька відкритих водійських ка- тегорій, було позбавлено права керування, по- вернути посвідчення після закінчення терміну позбавлення він зможе, склавши в сервісному центрі МВС теоретичний та практичний іспити
лише за вищою категорією.

При відкритті нижчої категорії або категорії з причепом (ВЕ, В1Е, СЕ, С1Е, DE, D1E) водіям більше непотрібно надавати додаткові документи, що підтверджують навички керування, – вони підтверджуватимуться за посвідченням водія. Також цими змінами збільшено термін чинності результату успішно складеного теоретичного іспиту у сервісному центрі МВС: відтепер він діятиме два роки, але не довше, ніж термін дії свідоцтва про закінчення закладу з підготовки водіїв транспортних засобів.

Нові штрафи за перевищення габаритно-вагових норм

З 1 жовтня в Україні діють нові штрафи за перевищення габаритно-вагових норм – від 8 тис. 500 грн до 51 тис. грн. Порушення фіксуються в автоматичному режимі за допомогою WiM-комплексів. «Укртрансбезпека» запустила також сайт, на якому можна дізнатися про факт фіксації порушення. Для цього досить вказати лише номер транспортного засобу, серію і номер відповідної постанови чи інформацію про господаря авто.

В «Укртрансбезпеці» також повідомили, що вже вночі 1 жовтня на «гачок» потрапив і перший порушник. Це трапилося на автодорозі
Н-08 у Запорізькій області, де комплекс зафіксував перевищення загальної маси на 16 тонн, відтак на водія накладено штраф на суму 51 тис. грн.

Торгувати спиртним стало складніше

З 1 жовтня 2021 року у фіскальних касових чеках РРО повинен бути вказаний реквізит «цифрове значення штрихового коду марки
акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством)». Ця новація передбачена
наказом Мінфіну України «Про затвердження Змін до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів» від 08.06.21 р. №329. Це стосується лише суб’єктів господарювання, котрі здійснюють роздрібну торгівлю алкогольними напоями.

Тому, як засвідчують фахівці, якщо у відвідувачів, приміром, ресторанів чи барів виникатимуть затримки при замовленні спиртного, то не варто одразу звинувачувати офіціанта чи
бармена – скоріш за все, це пов’язано з новим порядком продажу алкогольних напоїв.