
Тиждень тому в Полтавському музеї ім. М.Ярошенка відбулася знакова подія для нашого міста – урочисте підписання договору з Європейським банком реконструкції та розвитку щодо надання кредиту на придбання 40 тролейбусів для комунального підприємства «Полтаваелектроавтотранс».
Це дозволить поліпшити транспортну інфраструктуру та дасть змогу покращити якість пасажироперевезень. Голова найбільшої фракції в Полтавській міській раді Андрій Матковський розповів кореспонденту «ПВ», як виникла ідея співпрацювати із ЄБРР та про подальші кроки в розвитку транспортної ситуації в місті.
– Звідки виникла ідея співпраці з ЄБРР?
– У свій час, коли я працював міським головою, я ініціював транспортну програму «Місто без околиць». Уже тоді було зрозуміло, щоб навести порядок у транспортних перевезеннях, місту потрібно мати міцне комунальне підприємство, автобуси та тролейбуси якого працювали б на більшості маршрутів. Пасажирські перевезення не можуть бути бізнесом. Приватні перевізники та полтавці мають різні інтереси. Перші – заробити побільше, другі – зекономити та вчасно добратися в потрібне їм місце. Отут як компроміс – потужне комунальне підприємство, яке не думає передусім про прибутки а про задоволення потреб пасажирів. Тому ще тоді за програмою «Місто без околиць» ми закупили 12 автобусів. Це був перший крок на шляху реорганізації транспортної сфери міста. Разом з тим ми не мали тоді такого бюджету, щоб одночасно закупити 200 автобусів та 40 тролейбусів. Тому разом зі своєю командою я почав шукати додаткові шляхи фінансування для того, щоб зміцнити комунальне підприємство і продовжити розпочату роботу. Це, до речі, було і в нашій передвиборній програмі, яку ми сьогодні реалізовуємо.
– Як, власне, почалася співпраця із ЄБРР?
– Європейський союз прийняв спеціальну програму для розвитку комунального транспорту в Україні, запровадив спільно із ЄБРР фінансування заміни старого парку тролейбусів на сучасні українського виробництва. Нагадаю, якби свого часу до нас дослухалося колишнє керівництво міста, то уже рік ці новенькі тролейбуси їздили б вулицями Полтави, як, наприклад, у Кременчуці, Харкові, Києві, Вінниці, Львові, Дніпрі та в інших обласних центрах. На щастя, у нас з’явилася можливість відновити співпрацю і пройти цей певний шлях для погодження необхідних документів. Нарешті маємо підписану кредитну угоду, відповідно до якої наше комунальне підприємство «Полтаваелектроавтотранс» отримає вісім мільйонів євро на закупівлю нових сучасних тролейбусів. Їх буде приблизно 40. Крім того, два мільйони євро піде на реконструкцію трьох тягових підстанцій.
– Поясніть, за якою процедурою все буде відбуватися?
– Гроші дає банк під низькі відсотки. Наше комунальне підприємство проводить тендер за участю представників ЄБРР, які допомагають у його організації та контролюють проведення. Право брати участь у тендері мають різні виробники, які працюють на ринку. За результатами пріоритет нададуть тим, де буде оптимальним співвідношення ціни і якості, а також влаштовуватимуть терміни поставки. Тобто маємо надію, що вже до кінця року ми отримаємо перші нові тролейбуси, а в наступному – решту. І вони якнайскоріше працюватимуть на вулицях нашого міста. Це буде сучасний якісний транспорт, у якому передбачено перевезення і маломобільних груп населення.
– Чи дозволить це нарешті остаточно вирішити проблеми із транспортом у Полтаві?
– Нові тролейбуси дозволять прибрати велику частину маршруток, які нині не відповідають технічним нормам, порушують графік перевезень та неохоче возять людей на околиці міста. Також десять нових закуплених автобусів плануємо направити на великий мікрорайон Огнівку, де проживає чимало полтавців. Ще частина автобусів вийде на інші маршрути, куди більшість підприємців-перевізників не бажають їхати. У подальшому запропонуємо конкурси на маршрути, де передбачені додаткові соціальні обов’язки. Збільшення комунального транспорту дозволить нам контролювати графік виконання пасажироперевезень. Зрештою полтавці перестануть бути заручниками приватних перевізників, які часто тиснуть на владу аби отримати підвищення тарифів на проїзд. Ми зможемо регулювати тарифи через субвенції комунальному підприємству. У наступному році маємо закупити ще 20 автобусів, щоб поетапно в Полтаві стало 70 % комунального транспорту. Нині ж маємо лише 14 автобусів, а потрібно 100. А тролейбусів нині в години пік виїздить до 47. Тобто завдяки угоді із ЄБРР майже вдвічі збільшиться кількість транспорту на маршрутах.
– А чому не можна було закупити за бюджетні кошти цей транспорт?
– Зазначу, що 10 мільйонів євро (300 млн грн) одноразово неможливо виділити з міського бюджету, оскільки кошти потрібні і на інші цілі. Умовно кажучи, тоді б довелося, наприклад, зовсім відмовитися від ремонту доріг. Цей кредит надали на 13 років. Із яких перші три роки є пільговими, де можна сплачувати лише відсотки. Але в будь-якому випадку, як тільки в міському бюджеті з’являтимуться якісь резерви, то ми відразу будемо направляти їх на погашення кредиту, аби зменшувати якнайшвидше заборгованість.